Hallo mensen,
Ik zit met een probleempje met het primitiveren met een krachtmoment. Je kan m.b.v het krachtmoment het zwaartepunt berekenen.
Mijn probleem:
Stel: er zijn formules die geven f (x) = x3 en y = 8. Het zwaartepunt moet worden berekent van het figuur dat de beide functies insluit en de y-as.
De x waarde lukt in ieder geval goed door de formules M = xzw . Integraal((y-f(x)) dx) en M = integraal((y - f(x)) . x dx) deze bij elkaar invullen levert de formule: yz = integraal((y-f(x)) dx) / integraal((y-f(x)) . x dx). Hierbij heb ik de arm genomen tot de x-as. Het probleem met de y waarde:
Stel: je kan om het zwaartepunt voor y te berekenen t.o.v de y as de arm trekken. Echter zou ik nu willen kijken weer t.o.v de x-as dus:
M = yzw x integraal((y-f(x)) dx) en M = integraal((y-f(x)) . 1/2 y dx) willen gebruiken. Nu zit ik met een probleempje. Volgens mij(correct me if i'm wrong) moet de arm geen y worden, maar 1/2 y omdat het aangrijpingspunt van de rechthoeken van de integraal, in het midden ligt. Echter als ik dat doe, heb ik geen arm meer tot de x-as, maar gewoon de helft van het verschil tussen y en f(x). De manier waarbij je kijkt vanuit de y-as is me overigens wel volkomen duidelijk, maar volgens mij zou deze manier ook moeten kunnen.
Zou iemand mij iets meer duidelijkheid kunnen geven of deze manier ten eerste correct is of kan zijn en ook uitleg.
Alvast bedankt.
Sorry trouwens voor de integralen, ik heb geen idee hoe de tekens moeten worden ingevoegd.