Beste,
Het exact oplossen van dergelijke zaken is meer iets voor wiskundigen dan bouwkundigen, maar ik heb een poging gedaan...
Als ik de momentenlijn voor het eerste veld M(x)=-p/2*x^2+3/8*pLx tweemaal integreer om de doorbuiging te bekomen dan bekom ik als vergelijking van de doorbuiging: y(x)=1/24*px^4-1/16*pLx^3+1/48*pL^3*x.
Verder heb ik ook nog de momentenlijn afgeleid om de dwarskrachtlijn te bekomen: V(x)=3/8*pL-px (met nulpunt: x=3/8*L)
Evaluatie van y voor x=L/2 berekend en die komt inderdaad wiskundig
exact uit op y=1/192*(PL^4/EI). Ik heb ook de afleiding gemaakt via de formules van virtuele arbeid en die komen ook exact hetzelfde uit (afleiding beschikbaar).
Verder versta ik niet wat er voor speciaals gebeurd bij x=5/8*L
Het maximale positieve moment vind ik bij x=3/8*L=0,375*L (nulpunt van de dwarksrachtlijn), als ik de doorbuiging evalueer voor deze waarde dan vind ik
exact: y(3/8*L)=175/32768*(PL^4/EI), wat benaderd kan worden met y=1/187(PL^4/EI).
Om nu exact wiskundig de maximale doorbuiging te vinden, moet men eerst de vergelijking van de doorbuiging afleiden en daar de nulpunten van zoeken, dat is een derdegraadsvergelijking, dus geen kattepis om die symbolisch op te lossen.
Maar volgens mij is x=0,4215*L een goede benadering voor de positie van de maximale doorbuiging, waarbij y=1/184.634*... en dat wordt dan weer benaderd door 1/185.
Volgens mij is bij sommige afleidingen het mis gegaan bij de oriëntatie van de x-coördinaat, want 1-0,5785=0,4215 en 1-3/8=5/8. Misschien is de oorzaak het oriëntatie pijltje van x dat bij
http://www.codecogs....n-beams-ii-.php eigenlijk verkeerd staat.
De exacte waarde en wiskundige afleiding van de x-waarde bij maximale doorbuiging heb ik niet kunnen bepalen (als die al zou bestaan), dat laat ik over aan wiskundigen die me in symboolvorm het juiste nulpunt kunnen geven van de afgeleide van de vervorming. Mss iets voor Mathcad of Matlab...
Samengevat:
bij x=L/2 --> y=1/192*... Exact!
bij x=3/8*L --> y=175/32768*... Exact! (benaderend y=1/187*...)
bij x=0,4215*L (benadering) --> y=1/184.634 (benadering)
Laat maar weten of jullie hier iets mee zijn...
sorry dat de formules moeilijk leesbaar zijn.