JPValentijn
Artikelen: 0

Berekening werkblad heftafel

Goedemiddag, ik ben voor school bezig met het doorrekenen van een heftafel. Nu stuit ik op een probleem bij het doorrekenen van het werkblad.

Het werkblad wordt opgebouwd uit een c profiel wat rondom loopt met hierop een plaat. Het werkblad wordt ondersteund door wieltjes die in de c-profielen lopen. Ik heb door het werkblad aan te nemen als een balk het maximale buigend moment en dwarskracht bepaald. Nu kan ik van de doorsnede (zie bijlage) het weerstandsmoment bepalen en de spanning uitrekenen. Ik heb het weerstandsmoment van de twee c-profielen + plaat als 1 profiel berekend.

Nu weet ik alleen niet zeker of dit de juiste methode is. Als ik de de plaat heel dun maak voldoet het profiel nog steeds omdat de twee c-profielen aan de zijkanten een relatief groot weerstandsmoment opleveren. Moet ik de plaat hier weer aannemen als een balk op twee steunpunten om de goede dikte te bepalen?

Alvast bedankt,

JP
Bijlagen
Werkblad
Werkblad 441 keer bekeken
hvczech
Artikelen: 0

Re: Berekening werkblad heftafel

[attachment=18278:Vlakke platen in drukvaten Stoomwezen D0401.jpg][attachment=18278:Vlakke platen in drukvaten Stoomwezen D0401.jpg]Als de plaat dun is t.o.v. de dikte van de C-profielen zou ik sowieso niet de gehele plaat meerekenen maar bijvoorbeeld een strook van 50 mm. Dan nog zullen de C-profielen waarschijnlijk voldoen zoals je zelf ook al hebt berekend.
Punt is hoeveel gewicht en wat voor soort belasting de plaat moet dragen. Als je blijft uitgaan van een dunne plaat is het misschien nogig een of meer ribben eronder aan te brengen.
Is het een idee om een plaat underlayment of betonplex (constructiemultiplex) te nemen. Lijkt me in sommige gevallen best praktisch.
Een andere mogelijkheid is om het gehele bovenblad uit een plaat te maken met omgezette randen. Geeft een fraai resultaat.

Voor rechthoekige platen gebruik ik soms een formule uit een (oud) berekekeningsblad van de Dienst voor het Stoomwezen voor vlakke wanden in drukvaten (D0401 pag.5). Je kunt dan bijvoorbeeld kijken wat de vereiste wanddikte is bij opgelegde randen en ingeklemde randen om een orde van grootte te bepalen.

Bijlagen
Vlakke platen in drukvaten Stoomwezen D0401
Vlakke platen in drukvaten Stoomwezen D0401 439 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”