Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

elektromagnetische velden

Ik las ergens dat hoogfrequente stralen tussen 30khz tot 300 GHz de elektrische en magnetische velden met elkaar verbonden zijn, en dus een elektromagnetisch veld vormen.
Die eigenschappen zouden heel anders zijn dan die van de lage frequenties (0 tot 300khz) omdat ze bij de bron loslaten en zich zelfstandig voortplanten.
Maar wat wordt bedoeld met zich zelfstandig voorplanten en bij de bron loslaten tov 'met elkaar verbonden zijn'? Maw wat is het verschil tussen die twee soorten straling en waardoor komt dat?
317070

Re: elektromagnetische velden

always schreef: Maar wat wordt bedoeld met zich zelfstandig voorplanten en bij de bron loslaten tov 'met elkaar verbonden zijn'? Maw wat is het verschil tussen die twee soorten straling en waardoor komt dat?
Ik heb geen idee waar ze het over hebben (en ik ken nochtans een en ander van elektromagnetische straling).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Th.B

Bron?
always

De bron is 'Alles over straling; hoe blijf je gezond?' Geschreven door Yvonne Sangen oud docent natuur en scheikunde.

Het boekje gaat dus over de gevaren van straling uit onze moderne hulpmiddelen.

Maar kan het niet zo zijn dat bij hele lange golven  (0 tot 300khz) de elektrische velden en magnetische velden los van elkaar gaan?
317070

always schreef: Maar kan het niet zo zijn dat bij hele lange golven  (0 tot 300khz) de elektrische velden en magnetische velden los van elkaar gaan?
Neen?
Elektromagnetische golven verspreiden zich doordat een elektrisch veld een magnetisch veld opwekt, dat op zijn beurt een magnetisch veld opwekt, dat op zijn beurt een elektrisch veld opwekt, enzovoort.

Zoals je kunt zien kan het dus niet dat die velden los van elkaar gaan. Een elektrisch veld kan zelf geen elektrisch veld opwekken...

Dus, neen, ik heb geen idee waar dat over zou moeten gaan.  :?

(Ik ben burgerlijk ingenieur elektrotechniek, en geef les op de universiteit van Gent)

-Alanis Morisette-
Marko

Moeten we blij zijn met de introductie van het 4G-netwerk voor mobiele communicatie? Alles over straling beschrijft de effecten van elektromagnetische straling op de gezondheid en wat je kunt doen om je er tegen te beschermen. Uit onderzoek blijkt immers dat we veel meer straling ontvangen van de apparaten binnenshuis dan van zendmasten en hoogspanningskabels buitenshuis. Maak deze zomer je slaap- en werkplek stralingsarm met de praktische tips uit het nu al succesvolle boek van de Wageningse vrouwen Yvonne (Beerepoot)Sangen en Karin Tazelaar-van Es.

Yvonne studeerde Huishoudwetenschappen in Wageningen en werkte verschillende jaren als docent Natuurkunde. Karin studeerde Plantenziektekunde en verdiepte zich in alternatieve geneeswijzen. Alles over straling is het tiende boek van dit schrijversduo en een vervolg op het boek EM-straling, wat kun je er tegen doen? waarvan in 2008 de derde druk verscheen. Uniek in de boeken van deze Wageningers, die elkaar via het VWI leerden kennen, is de verbinding tussen wetenschap en spiritualiteit. Alles over straling beschrijft enerzijds de eigenschappen van straling en wat je kunt doen om je eigen stralingsdosis te verlagen en anderzijds hoe je je lichaam kunt wapenen tegen straling. Het boek onderstreept het belang van salutogenese, ofwel de focus op gezondheid in plaats van op ziekte. De schrijvers wijzen op het nut van onder andere goede voeding, zonlicht, aarden, meditatie en het gebruik van natuurlijke vezels in plaats van kunststoffen.

Bron: http://www.vwi-netwerk.nl/boekrecensie-alles-over-straling-hoe-blijf-je-gezond-van-yvonne-sangen-en-karin-tazelaar

Met andere woorden: zet je alu-hoedjes maar op en kijk uit voor de chemtrails!

Maar goed dat deze mevrouw geen natuurkunde meer geeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Anton_v_U

Als ik dit zie  begrijp ik een beetje dat mensen hun kinderen thuisonderwijs willen geven.
(niet dat ik daar een voorstander van ben)
always

Ok ik begrijp dat het als onzin klinkt. Maar ze schrijft het toch niet met opzet verkeerd op lijkt me.
Dus hoe zou je haar uitleg toch enigszins kunnen verklaren in (pseudo?)wetenschappelijk opzicht. Maw wat zou ze kunnen bedoelen
317070

Ik weet wat je bedoelt, en ik heb ook zitten denken, maar ik heb werkelijk geen idee waar ze op doelt.

Hetgeen dichtst in de buurt komt, is het uit elkaar lopen van oppervlaktegolven en dieptegolven (bij aardbevingen en op zee). Maar daar bestaat bij mijn weten geen elektromagnetisch equivalent van.

-Alanis Morisette-
Anton_v_U

Ik denk dat het komt door het zoeken naar de verbinding van wetenschap en spiritualiteit. Beide hebben waarde maar ik kan me helemaal niets voorstellen bij het zoeken naar fysische verklaringen voor spirituele zaken. Als je dat doet dan is het eind zoek. Je kunt best aan wetenschap en aan spiritualiteit doen maar doe het niet tegelijk.

Terug naar “Natuurkunde”