Goedenavond,
Ik ben bezig met een stage opdracht en ik zit met een aantal problemen waar ik niet uit komt.
1) In een zinksulfideconcentraat zitten een aantal elementen zoals cadmium, ijzer, lood, nikkel en kobalt. Nikkel en kobalt komen meestal voor met een concentratie van 0,03%, deze zijn dan te verwaarlozen. Maar wat als ze voorkomen met een hogere concentratie? Dan zou het de titratie toch beïnvloeden, zou EDTA dan een complex met deze metalen vormen? Ik kan er helaas weinig informatie over vinden.
2) ik moet reactievergelijkingen maken van 'het ijzer in het zinkconcentraat reageert met salpeterzuur, vervolgens wordt er zoutzuur bij gedaan en drooggekookt, en dan weer opgelost in zoutzuur. Ik weet alleen niet hoe het ijzer is gebonden in het zinkconcentraat. Ik las op internet dat het FeS2 of CuFeS2 zou kunnen zijn, maar dan is weer me vraag ' ontstaat er Fe2+ of Fe3+ ?
3) hetzelfde van me vraag 2 heb ik ook met nikkel en kobalt. Weet iemand misschien hoe deze elementen wellicht verbonden zouden zijn in een zinksulfideconcentraat?
Ik besef nu hoeveel ik heb geschreven, ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodat ik er uit kan komen. Alvast bedankt!