Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Frank51
Artikelen: 0

Re: Zwaartekracht is een duwkracht van buitenaf?

descheleschilder schreef: Hoe verklaart de ``duwtheorie`` het expanderen van het heelal zoals beweerd wordt in bericht 1?

De 'duwkracht' (of de onzichtbare deeltjes) komt uit sterren en planeten, hoogstwaarschijnlijk uit de kern. Het meest centrale hemellichaam in het heelal zal zijn positie theoretisch niet wijzigen. Als een hemellichaam zich aan 1 kant bevindt van dit centrale punt, stel nu links, dan is er meer materie aan de rechterkant, dus zal het hemellichaam naar links bewegen. Hoe verder een hemellichaam zich aan de rand van het universum (alle materie) bevindt, hoe meer duwkracht het krijgt van alle sterren en planeten aan de andere kant, dus zal daar de snelheid ook het grootst zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de buitenste zonnen en planeten bijna aan lichtsnelheid bewegen. Ze krijgen een constante duwkracht. Dat het expanderen van het heelal ooit zal stoppen, is dus nonsens.
Ook is er geen Big Bang nodig om het expanderen van het heelal te verklaren.

Stoten de Zon en een planeet elkaar af? Jazeker
Maar door de onderdruk die er heerst ertussen trekken die elkaar fictief aan. Die 'fictieve' aantrekking is groter dan de afstootkracht tussen de Zon en planeet.
Dan heb je ook nog middelpuntvliedende kracht van de rotatie rond de zon...

Begrijp je het al beter?
Vergeet dus niet: "aantrekking" tussen massa's bestaat niet. Er is alleen een duwkracht.
Frank51

descheleschilder schreef: Als er al een (meetbare) onderlinge gravitatie-invloed is tussen twee atomen op 100000 kilometer van elkaar verwijderd (hetgeen ik betwijfel) dan die verklaard worden met de ART.
Hoe verklaart de ``duwtheorie`` het afbuigen van een foton in een sterk gravitatieveld? Neutrino´s hebben geen lading, dus hoe kunnen zij het foton duwen?

Om licht te kunnen afbuigen moet het licht langs het hemellichaam scheren om door het sterk 'gravitatieveld' beïnvloed te worden, niet?

Afbeelding

Het gele pad toont hoe de foton zich beweegt volgens de ruimte-tijd. Hoe dichter de foton bij het hemellichaam komt, hoe sterker de afbuiging.
Le Sage theorie toont ditzelfde aan. Hoe dichter bij een hemellichaam, hoe meer 'onzichtbare deeltjes' of 'straling'  er tegengehouden wordt, dus hoe meer 'onderdruk'. Het is niet de "duwkracht" van de planeet/zon die overheerst, maar wel de 'onderdruk' of fictieve aantrekking
De relativiteitstheorie is dus gelijkaardig. Ook de berekening van de gravitatie zal hetzelfde zijn. De formules en wetten die we nu kennen kunnen dus toegepast worden, alleen is het een compleet andere denkpiste.

Ik kan ook de vraag stellen: hoe komt het dat licht afbuigt als het in buurt van een zon passeert? Als massa andere massa's aantrekken, hoe komt het dan dat licht, dat geen massa heeft,  afbuigt?

Hoe het komt dat een foton kan afbuigen, is al een opgave op zich. Ik zal er eens over nadenken.
Volgens mij heeft licht WEL een massa. Maar het zijn de kleinst mogelijke deeltjes die bestaan. In deze dimensie toch. Anders zouden ze sneller dan aan lichtsnelheid kunnen. Doordat een deeltje aan lichtsnelheid vliegt, bewijst dit dat ze uit massa bestaan. Zoals neutrino's. Maar ik kan mis zijn.

Het is in elk geval vreemd dat licht deze onzichtbare deeltjes (die van overal rondom ons komen) kunnen geblokkeerd worden door licht (dat zogezegd geen massa heeft). Hoe kan een foton nu die deeltjes afblokken? Enkel als ze een massa hebben is dit mogelijk?
descheleschilder

Als er meer deeltjes zijn die het foton een duwtje naar de planeet geven dan deeltjes die het foton een duwtje vanáf de planeet geven, wat zijn dat dan voor deeltjes? Neutrino´s kunnen het niet zijn.
En wat betreft de uitdijing van het heelal. Er is geen centrum waar zich een massa bevindt, evenmin als er een rand is. Het universum is waarschijnlijk heel erg groot en licht gekromd (tot het nog zichtbare deel lijkt het plat). Denk aan het bekende ballonmodel. In zo´n universum is geen centrum of rand.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
317070

Hoe het komt dat een foton kan afbuigen, is al een opgave op zich. Ik zal er eens over nadenken.
Volgens mij heeft licht WEL een massa. Maar het zijn de kleinst mogelijke deeltjes die bestaan. In deze dimensie toch. Anders zouden ze sneller dan aan lichtsnelheid kunnen. Doordat een deeltje aan lichtsnelheid vliegt, bewijst dit dat ze uit massa bestaan. Zoals neutrino's. Maar ik kan mis zijn.
Euhm, licht heeft echt geen massa. En hoe het vliegen aan de lichtsnelheid bewijst dat ze uit massa bestaan, zie ik ook niet. Sorry, maar je moet soms echt meer stappen in je redenering uitschrijven, want nu ben je niet te volgen.

Hoe kan een foton nu die deeltjes afblokken? Enkel als ze een massa hebben is dit mogelijk?
Schiet eens een elektron op een elektrisch veld. Het wordt afgebogen of zelfs afgeblokt, zonder massa.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Frank51

descheleschilder schreef: Als er meer deeltjes zijn die het foton een duwtje naar de planeet geven dan deeltjes die het foton een duwtje vanáf de planeet geven, wat zijn dat dan voor deeltjes? Neutrino´s kunnen het niet zijn.
En wat betreft de uitdijing van het heelal. Er is geen centrum waar zich een massa bevindt, evenmin als er een rand is. Het universum is waarschijnlijk heel erg groot en licht gekromd (tot het nog zichtbare deel lijkt het plat). Denk aan het bekende ballonmodel. In zo´n universum is geen centrum of rand.

Het moeten deeltjes zijn die nog kleiner zijn dan neutrino's.

Geen centrum? Zijn er al sterrenkijkers die dit kunnen bevestigen? Misschien een gigantisch zwart gat?
Het ballonmodel heeft geen rand? De buitenste sterren zijn de randen dacht ik..
En een ballon of een bolvorm lijken op elkaar hé. Het is het principe dat telt. Le Sage's theorie in praktijk testen. Tot nu toe nog geen fouten ontdekt 
Frank51

317070 schreef: Euhm, licht heeft echt geen massa. En hoe het vliegen aan de lichtsnelheid bewijst dat ze uit massa bestaan, zie ik ook niet. Sorry, maar je moet soms echt meer stappen in je redenering uitschrijven, want nu ben je niet te volgen.

Schiet eens een elektron op een elektrisch veld. Het wordt afgebogen of zelfs afgeblokt, zonder massa.

Sorry, ik was te luidop aan het denken. Fenomenologisch redeneren kan soms geen kwaad.

Als we eerlijk zijn weten we nog niet hoe zwaartekracht nu echt werkt. Le Sage heeft een mechanisme voorgesteld die waarschijnlijk klopt, alleen zijn de deeltjes nog niet ontdekt. Die testen in het labo (als ze 100% kloppen tenminste) tonen aan dat zwaartekracht uit het universum komt, van overal rondom ons heen (beetje te vergelijken met luchtdruk) Je moet maar eens Louis zijn publicaties bekijken. Ik weet niet of ik die hier zomaar mag posten.
Benm

Het is een interessant model dat niet eens zo gemakkelijk onderuit te halen valt. Ik geloof er geen bal van maar wetenschappelijk doet dat er niet toe.
Eerlijkgezegd heb ik hetzelfde idee. Zwaartekracht als 'duwkracht' die vanuit de buitenkant van het heelal komt voelt tamelijk idioot aan, maar is het mogelijk het tegendeel te bewijzen?

Als je uitgaat van een exogene kracht werkt alles precies hetzelfde, dat onderscheid valt domweg niet te maken tenzij je het krachtvoerende deeltje ontdekt. Dat het neutrino's zijn lijkt nogal onwaarschijnlijk, maar dat neemt niet weg dat het een ander onbekend deeltje kan zijn.

Geschiedenis bewijst dat het best mogelijk is een dergelijke misser te maken. Uiteraard zitten we met electronen die precies de andere kant op bewegen als electronen, gevolg van een verkeerde aanname van wat electrische stroom precies is die dateert van voor de ontdekking van het electron.

Een ander voorbeeld is phlogiston, dat het toch een eeuw of wat als gangbare theorie heeft uitgehouden en verklaarde dat kaarsen doven als de afgesloten pot waar ze in stonden 'verzadigd' was met phlogiston ipv ontdaan was van zuurstof.

De enige manier om het op te helderen is uitvinden wat er werkelijk speelt: ophelderen van het mechanisme achter zwaartekracht zoals de meeste mensen het nu aannemen, of ophelderen van die mysterieuze duwende kracht. Geen van beide een gemakkelijke opgave, en tot die tijd is deze 'duwhypothese' niet hard te ontkrachten.
Victory through technology
descheleschilder

Frank51 schreef:  
Geen centrum? Zijn er al sterrenkijkers die dit kunnen bevestigen? Misschien een gigantisch zwart gat?
Het ballonmodel heeft geen rand? De buitenste sterren zijn de randen dacht ik..
En een ballon of een bolvorm lijken op elkaar hé. Het is het principe dat telt. Le Sage's theorie in praktijk testen. Tot nu toe nog geen fouten ontdekt 

Als er een centrum is zouden we de hemellichamen niet in elke richting met dezelfde snelheid van ons af zien bewegen. Tenzij we zelf in het centrum zitten, hetgeen wel heel toevallig zou zijn.
Wat bedoel je met de buitenste sterren op een bolvormige ruimte?
Bewegen de (verre) hemellichamen volgens de duwtheorie (er wordt harder aan buitenkant van twee massa´s geduwd dan aan de binnenkant, de kanten die naar elkaar toewijzen) dóór een niet gekromde ruimte met bijna de lichtsnelheid, in tegenstelling tot de beweging van verre hemellichamen in de ART die plaatsvindt omdat de ruimte tussen die verre hemellichamen en ons uitzet? En als dat zo is worden hemellichamen die zich tussen het centrum en de buitenkant bevinden niet afgeremd in hun beweging door de snelheid die ze hebben (ook al zullen er meer ``duwdeeltjes`` het lichaam aan de binnenkant raken dan aan de buitenkant)? Hiervoor zou je eigenlijk een berekening moeten maken. 
Wordt volgens de duwtheorie de massa van een deeltje groter naarmate die de lichtsnelheid nadert, en gaat die naar oneindig als de snelheid de lichtsnelheid nadert, zoals de SRT beweert? Als dat zo is dan strookt de theorie niet met de SRT.
Als we de tijd terugdraaien komen de hemellichamen allemaal weer samen. Is er dan volgens de duwtheorie alleen een bal massa (vanwaar uit duwdeeltjes worden uitgezonden) in een oneindige vlakke ruimte?
Als de ruimte overal vlak is (hetgeen volgens mij zo is in de duwtheorie) hoe zit het dan met de tijd? Verloopt die overal even snel?
Wat te denken over de grootte van de massa die de duwdeeltjes zélf hebben? Als ze een zwaar object als de Maan naar de Aarde kunnen duwen, en er is, zo lijkt mij, niet eens zo´n groot verschil tussen het aantal duwdeeltjes dat de achterkant van de Maan raakt en de voorkant van de Maan (die wij zien en zich in onze ``duwdeeltjesschaduw`` bevindt, en die kleiner is dan de schaduw bij een Maansverduistering), zullen ze een behoorlijke massa moeten hebben (of het zijn er enorm veel met een kleine massa). Maar zouden we hen in beide gevallen niet allang gedetecteerd hebben? En dan kun je niet stellen dat we dat al gedaan hebben omdat ze de oorzaak van gravitatie zijn.
Wisselwerken duwdeeltjes ook met elkaar? Ja, aangezien ze geladen zijn, hetgeen volgde uit de afbuiging van fotonen. Maar wordt hun onderlinge snelheid dan niet afgeremd en gaan ze dan niet ``klonteren``?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
descheleschilder

En hoe zit het met zwarte gaten? Als daar een massa met een kleine snelheid in de buurt is, zal het gat bijna geen schaduw op de massa werpen, met als gevolg dat de massa amper naar het gat geduwd wordt, terwijl in de praktijk de massa juist snel naar het gat beweegt.
descheleschilder

De blauwverschuiving in de golflengte van een foton dat naar de Aarde beweegt is een effect uit de ART. Hoe ziet de duwtheorie dit? Worden er meer duwdeeltjes richting Aarde door het foton opgenomen dan duwdeeltjes die vanaf de Aarde (die een schaduw van duwdeeltjes teweeg brengt) naar het foton bewegen? Als dat zo is dan is het duwdeeltje geladen, en zou het gemakkelijk op te sporen zijn.
Geloof jij dat er ergens ver in de ruimte er opeens geen materie meer is, vanwege die ontploffing van de dichte bal materie die zich ooit voordeed?
Ik blijf maar doorgaan, niet?
descheleschilder

Even een correctie op mijn vorig bericht. Als een foton richting Aarde beweegt zullen er niet meer duwdeeltjes door het foton worden geabsorbeerd in de richting van de Aarde, maar zullen de fotonen door de duwdeeltjes worden geabsorbeerd, hetgeen ook het geval zou zijn in de afbuiging van licht door een zware massa. Duwdeeltjes kunnen alleen effect op het foton hebben als ze geladen zijn (alleen fotonen kunnen fotonen van richting veranderen en de duwdeeltjes zijn zeker geen fotonen). Dus worden de fotonen door de duwdeeltjes geabsorbeerd hetgeen geen licht overlaat om af te buigen.
Of kunnen de duwdeeltjes de fotonen op een andere manier beïnvloeden? Dus zonder lading.
Frank51

Als er een centrum is zouden we de hemellichamen niet in elke richting met dezelfde snelheid van ons af zien bewegen. Tenzij we zelf in het centrum zitten, hetgeen wel heel toevallig zou zijn.
Nee,  het heelal expandeert, en dus wordt uiteraard ook de afstand tussen de hemellichamen groter. Wij zitten niet in het centrum, nee.

Wat bedoel je met de buitenste sterren op een bolvormige ruimte?
De sterren aan de buitenkant van het heelal.
Bewegen de (verre) hemellichamen volgens de duwtheorie (er wordt harder aan buitenkant van twee massa´s geduwd dan aan de binnenkant, de kanten die naar elkaar toewijzen) dóór een niet gekromde ruimte met bijna de lichtsnelheid, in tegenstelling tot de beweging van verre hemellichamen in de ART die plaatsvindt omdat de ruimte tussen die verre hemellichamen en ons uitzet? En als dat zo is worden hemellichamen die zich tussen het centrum en de buitenkant bevinden niet afgeremd in hun beweging door de snelheid die ze hebben (ook al zullen er meer ``duwdeeltjes`` het lichaam aan de binnenkant raken dan aan de buitenkant)?
Als hun snelheid begrensd is door de lichtsnelheid, zal er inderdaad een ophoping zijn van planeten/sterren en zal zich dus een soort schil vormen. Dit omdat de binnenste de buitenste inhalen.  Wat er daarna gebeurt, daar moet je zelf eens over nadenken. Volgens mij gaan ze terug vertragen. Omdat de duwkracht door de centraler gelegen massa's wegvalt en de onderlinge aantrekking een grotere rol zal spelen. Maar deze denkoefening gaat te ver.
Hiervoor zou je eigenlijk een berekening moeten maken.
Nee, ik ga wel eens een simpel principetekening maken. 
Wordt volgens de duwtheorie de massa van een deeltje groter naarmate die de lichtsnelheid nadert, en gaat die naar oneindig als de snelheid de lichtsnelheid nadert, zoals de SRT beweert? Als dat zo is dan strookt de theorie niet met de SRT.
Toename van massa bij lichtsnelheden is onzin. Alleen de energie neemt toe, en om een deeltje op lichtsnelheid te kunnen brengen is enorm veel energie nodig. Als neutrino's op lichtsnelheid vliegen, waarom zijn ze dan zo licht?
Als we de tijd terugdraaien komen de hemellichamen allemaal weer samen. Is er dan volgens de duwtheorie alleen een bal massa (vanwaar uit duwdeeltjes worden uitgezonden) in een oneindige vlakke ruimte?
Volgens mijn bevindingen zal het centrum van een universum eerder een tegengestelde dubbele vortex zijn zoals de kern van planeten en sterren. Maar daar kan ik niet op antwoorden. Hemellichamen lagen dichter bij elkaar, das een feit. Maar hoe die materie ontstaat? Was het er al? Geen idee. Misschien zijn er meerdere expanderende universa met vortexkernen? Zoals de planeetformatie
zie mijn video: https://www.youtube.com/watch?v=l_mXC3WKYy8 (enig verschil is: deeltjes op schil stoten elkaar niet af, want 'neutrinodeeltjes' komen uit kern planeet/zon)
Als de ruimte overal vlak is (hetgeen volgens mij zo is in de duwtheorie) hoe zit het dan met de tijd? Verloopt die overal even snel?
Nee, volgens de duwtheorie krijg je een bolvorm
Wat te denken over de grootte van de massa die de duwdeeltjes zélf hebben? Als ze een zwaar object als de Maan naar de Aarde kunnen duwen, en er is, zo lijkt mij, niet eens zo´n groot verschil tussen het aantal duwdeeltjes dat de achterkant van de Maan raakt en de voorkant van de Maan (die wij zien en zich in onze ``duwdeeltjesschaduw`` bevindt, en die kleiner is dan de schaduw bij een Maansverduistering), zullen ze een behoorlijke massa moeten hebben (of het zijn er enorm veel met een kleine massa). Maar zouden we hen in beide gevallen niet allang gedetecteerd hebben? En dan kun je niet stellen dat we dat al gedaan hebben omdat ze de oorzaak van gravitatie zijn.
Het verschil in aantal duwdeeltjes tussen achterkant en voorkant maan is enkel te wijten aan de blokkeerkracht van de deeltjes door de Aarde (door zijn massa) Het zijn er enorm veel met een kleine massa, inderdaad. Ze zijn wél oorzaak van gravitatie. Ik zal het anders zeggen: het is dankzij de blokkeerkracht van de massa/licht van hemellichamen dat er aantrekking tot planeten is. Als massa deze deeltjes niet kan afremmen of blokkeren, kan er geen onderdruk ontstaan tussen 2 massa's en zal het ook niet aantrekken. Mochten deze onzichtbare deeltjes niet bestaan, dan zou er niks bewegen in het heelal. Geen zwaartekracht. Enkel elektromagnetische interactie tussen deeltjes die dichtbij elkaar liggen?
Wisselwerken duwdeeltjes ook met elkaar? Ja, aangezien ze geladen zijn, hetgeen volgde uit de afbuiging van fotonen. Maar wordt hun onderlinge snelheid dan niet afgeremd en gaan ze dan niet ``klonteren``?
Jazeker, klonteren zal zeker gebeuren, galaxiëen 'botsen' met elkaar en er zal interactie zijn met hemellichamen. Als ze effectief botsen zullen ze afremmen, maar indien ze een andere baan vormen rond een andere ster vb, wil dit niet persé zeggen dat ze afgeremd worden. Als de duwkracht vanuit de kern groter blijft dan de buitenste duwkracht, zal de snelheid toenemen.
Frank51

descheleschilder schreef: En hoe zit het met zwarte gaten? Als daar een massa met een kleine snelheid in de buurt is, zal het gat bijna geen schaduw op de massa werpen, met als gevolg dat de massa amper naar het gat geduwd wordt, terwijl in de praktijk de massa juist snel naar het gat beweegt.

Als een zwart gat in staat is om die "deeltjesstraling"  tegen te houden, of zelfs beter kan tegen houden dan massa , zal de schaduw op de massa juist wel groot zijn. In die zin zal die massa idd snel naar het gat bewegen. Een zwart gat, ik snap dit niet. Uit welke materie bestaat dit?
Zou dit niet kunnen dat deze 'materie' of 'licht' zich niet in ons visueel spectrum bevindt en dat we het daarom niet kunnen waarnemen?
Frank51

descheleschilder schreef: De blauwverschuiving in de golflengte van een foton dat naar de Aarde beweegt is een effect uit de ART. Hoe ziet de duwtheorie dit? Worden er meer duwdeeltjes richting Aarde door het foton opgenomen dan duwdeeltjes die vanaf de Aarde (die een schaduw van duwdeeltjes teweeg brengt) naar het foton bewegen? Als dat zo is dan is het duwdeeltje geladen, en zou het gemakkelijk op te sporen zijn.
Geloof jij dat er ergens ver in de ruimte er opeens geen materie meer is, vanwege die ontploffing van de dichte bal materie die zich ooit voordeed?

Doe maar hoor, ga uw gang. :) Ik heb de middelen niet om dat op te sporen.
Ik denk dat er meerdere expanderende universums bestaan ja. Waarom zou ons universum uniek zijn? Wij zijn toch ook niet uniek?
Maar oneindigheid is een raar ding. Niemand kan dit vatten. En als het eindig is, wat ligt er verder?

Ontploffing van een bal materie, dat denk ik nu niet dat dit gebeurd is. Het kan eventueel, maar het moet een serieuze knal geweest zijn. Ik denk eerder dat die bijna oneindige duwkracht van binnenuit ervoor gezorgd heeft dat de buitenste hemellichamen zulke enorme snelheden konden halen ipv van door een ontploffinkje.
Frank51

descheleschilder schreef: Even een correctie op mijn vorig bericht. Als een foton richting Aarde beweegt zullen er niet meer duwdeeltjes door het foton worden geabsorbeerd in de richting van de Aarde, maar zullen de fotonen door de duwdeeltjes worden geabsorbeerd, hetgeen ook het geval zou zijn in de afbuiging van licht door een zware massa. Duwdeeltjes kunnen alleen effect op het foton hebben als ze geladen zijn (alleen fotonen kunnen fotonen van richting veranderen en de duwdeeltjes zijn zeker geen fotonen). Dus worden de fotonen door de duwdeeltjes geabsorbeerd hetgeen geen licht overlaat om af te buigen.
Of kunnen de duwdeeltjes de fotonen op een andere manier beïnvloeden? Dus zonder lading.

Waarschijnlijk door hun golf/deeltjes vormveranderend karakter?

Terug naar “Natuurkunde”