Ik heb gistere een klein ledje letterlijk `opgeblaze` met 6V! pootjes en glas vlogen in het rond
Waarschijnlijk zit in de tester ook zo een klein led ipv de normale ledgrote.
Moderator: physicalattraction
Wat dus nog steeds niet helemaal duidelijk is, is waarom ik met de batterij en de nieuwe led in de hand de led niet kan doen branden?Wacht ff, ik denk het te begrijpen.Anonymous schreef:Bij de te hoge spanning van 6V heb ik de led van de tester echt zien 'flashen' doorbranden, daarom heb ik ook het vermoeden dat een te sterke stroom ook de reden niet is want ik neem niets waar, geen flash, geen doorbranding.
Het is een lader voor 1.5 V en jij hebt er eeb 6V batterij ingestopt (en die was nog niet helemaal leeg en gaf dus waarschijnlijk 6V terug aan de lader, en daarom is je LED doorgebrand? Klopt dat?
Dat klopt. Doorgebrand in een fractie van een seconde, een kleine flits.
En de lader werkt verder nog wel?
Vermoedelijk wel, heb het niet direct kunnen testen, alhoewel, misschien zal op die bepaalde testplaats niet meer geladen kunnen worden, want de lader kan meerdere batterijen tegelijk opladen, maar er is maar 1 testruimte.
Waarschijnlijk heeft dat ding intern een circuit met een hogere spanning want anders zou hij okk geen 1.5V (waarschijnlijk 1.2V) kunnen laden.
En dit LEDje zat dan weer in een meetcircuit dat aangeeft wanneer de accu's vol zijn?
Opgelet, de lader en tester zijn onafhankelijk. Om te testen hoef je de stekker trouwens niet in het stopcontact te steken. Dit lampje gaat niet branden wanneer de batterijen vol zijn. Dit lampje ging enkel branden bij het plaatsen van een 1,5V (1,2V) batterij, zonder de stekker of enige andere spanningsbron aanwezig.
Je zou kunnen meten over de punten waar de LED zat.
Het zou mij niet verbazen als je méér dan alleen de led hebt opgeblazen. Een OpAmpje ofzo.
Dat zou kunnen, wat doet een opAmp precies.
Dat laatste is nog niet bij me opgekomen, heb het niet gecheckt. (Heb het nogal druk met andere zaken) Maar zou zo een kleine led dan wel branden wanneer ik de polen tegen de klemmen van een batterij houd?Gray schreef:Ik heb gistere een klein ledje letterlijk `opgeblaze` met 6V! pootjes en glas vlogen in het rond
Waarschijnlijk zit in de tester ook zo een klein led ipv de normale ledgrote.
Als we er niet uitkomen zal ik dat ding wel eens deftig open vijzen en eens goed naar dat printbord kijken. Dit heb ik niet onmiddellijk kunnen doen omdat de schroeven een speciaal kopje hebben waarvan we de schroevendraaier niet in huis hadden.Wat dus nog steeds niet helemaal duidelijk is, is waarom ik met de batterij en de nieuwe led in de hand de led niet kan doen branden?chablis schreef:Wacht ff, ik denk het te begrijpen.Anonymous schreef:Bij de te hoge spanning van 6V heb ik de led van de tester echt zien 'flashen' doorbranden, daarom heb ik ook het vermoeden dat een te sterke stroom ook de reden niet is want ik neem niets waar, geen flash, geen doorbranding.
Het is een lader voor 1.5 V en jij hebt er eeb 6V batterij ingestopt (en die was nog niet helemaal leeg en gaf dus waarschijnlijk 6V terug aan de lader, en daarom is je LED doorgebrand? Klopt dat?
Dat klopt. Doorgebrand in een fractie van een seconde, een kleine flits.
En de lader werkt verder nog wel?
Vermoedelijk wel, heb het niet direct kunnen testen, alhoewel, misschien zal op die bepaalde testplaats niet meer geladen kunnen worden, want de lader kan meerdere batterijen tegelijk opladen, maar er is maar 1 testruimte.
Waarschijnlijk heeft dat ding intern een circuit met een hogere spanning want anders zou hij okk geen 1.5V (waarschijnlijk 1.2V) kunnen laden.
En dit LEDje zat dan weer in een meetcircuit dat aangeeft wanneer de accu's vol zijn?
Opgelet, de lader en tester zijn onafhankelijk. Om te testen hoef je de stekker trouwens niet in het stopcontact te steken. Dit lampje gaat niet branden wanneer de batterijen vol zijn. Dit lampje ging enkel branden bij het plaatsen van een 1,5V (1,2V) batterij, zonder de stekker of enige andere spanningsbron aanwezig.
Je zou kunnen meten over de punten waar de LED zat.
Het zou mij niet verbazen als je méér dan alleen de led hebt opgeblazen. Een OpAmpje ofzo.
Dat zou kunnen, wat doet een opAmp precies.
In de tester is de LED waarschijnlijk niet direct met de batterij verbonden, maar zit er een elektronische meetschakeling tussen.Wat dus nog steeds niet helemaal duidelijk is, is waarom ik met de batterij en de nieuwe led in de hand de led niet kan doen branden?
Dat lijkt erop te wijzen dat er een inverter in zit, die dingen waren vroeger met discrete componenten hondsmoeilijk te bouwen, maar zijn tegenwoordig ook al in IC's gebakken.In de tester is de LED waarschijnlijk niet direct met de batterij verbonden, maar zit er een elektronische meetschakeling tussen.Anonymous schreef:Wat dus nog steeds niet helemaal duidelijk is, is waarom ik met de batterij en de nieuwe led in de hand de led niet kan doen branden?
Hoewel ik me dan afvraag hoe dat kan werken zonder externe voeding.
Kortom, ik heb het definitieve antwoord ook nog niet.