Chtimit
Artikelen: 0

plaatstaal berekening

hoi iedereen,

Ik ben bezig met het ontwerpen van enkele uitschuifbare schabben die gemaakt zullen worden van plaatstaal met opstaande randen
schab
schab 1007 keer bekeken
()
(de doos dient ter illustratie)

Ik heb op school wel wat sterkteleer gekregen (euler, von tetmajer,..) maar deze formules zijn echter enkel van toepassing op stalen liggers en niet op platen.

mijn vraag was dus nu of iemand me verder zou kunnen helpen met het berekenen van deze plaat? (hoe dik de plaat, hoe hoog de wanden, beste materiaal,..)

de plaat zal ong. zo'n 300kg moeten kunnen dragen en wordt aan 2 zijden ondersteund.

vriendelijke groet,

Mitch Decoene
king nero

Re: plaatstaal berekening

Beide genoemde heren hebben inderdaad "formules", maar niet in het domein van liggers, maar kolommen.

Als je knik hebt gehad, heb je dan ook de vergeet-me-nietjes gezien?

Heel kort door de bocht: hoe kleiner de plaat, hoe beter bij eenzelfde plaatdikte. Dus neem geen ellenlange overspanning, dan kom je met een plaat van 2mm dik al een heel eind.
Chtimit

king nero schreef: Beide genoemde heren hebben inderdaad "formules", maar niet in het domein van liggers, maar kolommen.

Als je knik hebt gehad, heb je dan ook de vergeet-me-nietjes gezien?

Heel kort door de bocht: hoe kleiner de plaat, hoe beter bij eenzelfde plaatdikte. Dus neem geen ellenlange overspanning, dan kom je met een plaat van 2mm dik al een heel eind.

De vergeet-me-nietjes heb ik ook gezien ja, ik veronderstelde echter dat we deze regels ook niet konden gebruiken daar dit betrekking heeft op liggers en niet platen.

ohja,dit was ik vergeten te melden, maar de plaat heeft een overspanning van 2,5m en is 0,9m diep.
king nero

Als je die kent, zou ik daarmee beginnen, en bekijken wat het resultaat is.
Chtimit

De gekozen formule:
2015-03-19 15
2015-03-19 15 1009 keer bekeken

formule traagheidsmoment:
2015-03-19 15

Berekeningen:
2015-03-19 15

De doorbuiging volgens x is hierbij wel heel groot (ik weet niet of deze al dan niet kan kloppen)

deze berekening werkt echter enkel voor rechthoekige platen.
Ik wil op de plaat ook een rand omplooien zodat deze voor wat versteviging kan zorgen, hoe kan ik dit het best implementeren in mijn berekeningen dan?

alle hulp is welkom.

Met vriendelijke groeten,

Mitch Decoene

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”