1vraag
Artikelen: 0

Is geleiding een redoxreactie?

Ik weet ondertussen dat een redoxreactie een reactie is waarbij elektronen worden uitgewisseld.

Dus is de geleiding van elektriciteit in kabels een redoxreactie?

Alvast bedankt
mathfreak
Pluimdrager

Re: Is geleiding een redoxreactie?

1vraag schreef: Ik weet ondertussen dat een redoxreactie een reactie is waarbij elektronen worden uitgewisseld.

Dus is de geleiding van elektriciteit in kabels een redoxreactie?

Alvast bedankt
Nee, geleiding van elektriciteit in kabels heeft niets met redoxreacties te maken, maar met transport van elektrische lading.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
liamgek

Nee. Wel kan de redoxreactie gebruikt worden om elektriciteit op te wekken. Dit heeft dus te maken met een galvanische cel (elektrochemische cel waarbij elektriciteit opgewekt wordt.

Ik neem aan dat je al bekend bent met het opstellen van halfreacties. Er is dus altijd een reductor (geeft elektronen af) en  een oxidator (neemt elektronen op). Wat nou als we de elektronen door een koperdraadje zou kunnen laten lopen? Dit gebeurt in een elektrochemische cel.

Hier is bijvoorbeeld een goed filmpje van de werking van de galvanische cel. Een batterij is ook een galvanische cel bijvoorbeeld. 
1vraag

Bedankt,

Ik zie nu hoe het zit met geleiding en elektrochemie.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”