ikbenhet88
Artikelen: 0

eerste orde filter

ik moet voor mijn gip een eerste orde filter gebruiken. Deze heb ik gevonden in een artikel dat gaat over mijn gip. het artikel kan ik zelf niet omdat deze te groot is maar in de bijlage vind u wel een een foto van de filter die ze gebruiken.

In het artikel zelf zeggen ze dat de filter wordt gevormd door R1 en C1. Mijn vraag is waarom die R2 er bij staat en dat die geen invloed heeft op de filter zelf?

Mijn eerste vermoeiden is dat hij er staat voor geen kortsluitstroom te hebben.

maar ik zou jullie menging ook eens willen horen 

Anton_v_U

Re: eerste orde filter

kun je het schema geven?
ikbenhet88

sorry was ik vergeten
filter
filter 1093 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Vreemd schema.

Het lijkt er op dat K2 een ingang is, want als er een werkelijk alleen een variabele weerstand op aangesloten is, zie ik niet hoe dit zou moeten werken. Daar waar bij connector K2 'potentiometer' staat, is het soms in feite een ingang waarop een (door een potentiometer geregelde) variabele gelijksspanning staat?

Zo ja, dan is R2 (niet R1) samen met C1 een eerste orde laagdoorlaatfilter, waarschijnlijk om spikes op die gelijkspanning weg te filteren.

Low-pass-filter-diagram
Low-pass-filter-diagram 1091 keer bekeken

De formule daarvoor is: f = 1/(2πRC) en met de gegeven waarden 0,000022F en 1000Ω komt daar dan 7,2 Hz uit.

Wordt er ergens een dergelijke kantelfrequentie genoemd? R1 is dan bedoeld om restspanningen op C1 af te voeren.

R2 en C1 vormen zo dus een soort spanningsdeler. Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand van C1 is, hoe zwakker het signaal op pen 1 van K1. Onder 7,2 Hz is de weerstand van de condensator zoveel opgelopen dat een veel sterker signaal op pen 1 komt. Bij gelijkspanning is de weerstand van C1 in theorie oneindig groot, en de spanning op pen 1 maximaal. Dit is in eenvoudige termen de werking van een laagdoorlaatfilter.

Terug naar “Elektrotechniek”