gengar01 schreef:
Niet de weg die het middelpunt v h wiel heeft afgelegd want die is gewoon 1 meter dus 1m/hr voor de snelheid daarvan.
Goed, dan heb je nu gespecificeerd dat je kiest voor weglengte/tijd. Als v de snelheid van het voertuig is, dan is de gemiddelde snelheid van het ventiel (4/π)·v. De hoogste snelheid is 2v. De diameter van het wiel doet er niet toe.
Het kiezen was echt nodig. Ik gaf het voorbeeld van de elektronen die door de koperdraad zwerven. Misschien helpt anders het voorbeeld van de oude springprocessie van Echternach: na drie stappen vooruit maakte iedereen steeds twee stappen achteruit. Wat was de gemiddelde snelheid van de processie? Dan zou ik kiezen voor verplaatsing/tijd, niet voor weglengte/tijd.
(Wellicht is er verwarring over wat ik bedoel met de 'weglengte' van een puntdeeltje. De weglengte van het puntdeeltje op het wiel is booglengte van de cycloide. De weglengte van de elektronen is de lengte van de zigzaglijn van hun route. De weglengte van de springprocessie is de lengte van de zigzaglijn die stapsgewijs vooruit en achteruit gaat)