Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

Horizonprobleem

Ik heb een probleem met het horizonprobleem.

"Het horizonprobleem gaat uit van het feit dat informatie zich niet met een snelheid groter dan die van het licht kan verspreiden. Gecombineerd met de eindige leeftijd van het heelal, betekent dit dat twee punten in de ruimtetijd die ver van elkaar af liggen, geen verband kunnen vertonen: Er is simpelweg niet genoeg tijd beschikbaar om vanuit één punt beide punten te bereiken met de informatie die nodig is om een verband aan te brengen. Elk punt heeft dus een soort 'horizon', en alles wat buiten deze horizon gelegen is, kan de lokale toestand niet beïnvloed hebben." Aldus Wikipedia.

Maar als alles vanuit één punt (oerknal) vertrekt dan is het toch juist logischer te veronderstellen dat alles op elkaar lijkt? Er hoeft dan toch ook helemaal niet vanuit een punt informatie te worden overgebracht van uit een ander punt. Want waarom zou het er wel anders uit moeten zien?
descheleschilder

Re: Horizonprobleem

Dat je zou inderdaad denken dat als alle punten in het heelal in een punt samenvallen als je teruggaat in de tijd. Dit betekent echter niet dat het hele universum met elkaar in contact staat. De horizonnen reduceren ook tot een punt en er passen op het moment van de grote knal oneindig veel horizonnen in het universum.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
always

Re: Horizonprobleem

Teruggaan naar het begin is niet nodig, want alles was toch al eens bij elkaar waarbij het met elkaar in contact stons. Weliswaar in de kiem. Maar tweelingen lijken toch ook op elkaar, ook als de een na de geboorte elders gaat wonen? Of desnoods na scheiding van de zygoot?

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”