Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
kobefl
Artikelen: 0

elektromagneet overtreffen

ik heb een elektromagneet met een kracht van 60kg die een stalen deur aan een hondenhok dichthoud. welke kracht moet mijn hond dan uitoefenen op die deur om ze toch open te krijgen als dit al mogelijk is. mijn hond weegt +-75 killogram.
Nil Volentibus Arduum
Michel Uphoff
Moderator

Re: elektromagneet overtreffen

Als hij langzaam duwt en hij oefent een kracht groter dan 60 kg uit, dan gaat die deur open. 60 kg duwkracht voor een dergelijk zware hond lijkt mij geen enkel probleem.
Als de hond tegen de deur springt of er met enige snelheid tegenaan loopt, kost het hem erg weinig moeite die deur open te krijgen.
klazon
Pluimdrager

Als de houdkracht van de magneet 60 kg is, dan zal de hond er 60 kg op moeten uitoefenen om hem los te krijgen.
Probeer eens of je hem zelf open krijgt. Als dat zo is, dan zal een hond van 75 kg het ook wel voor elkaar krijgen.
Jan van de Velde
Moderator

Wat ik mij bij zo'n systeem eerst zou afvragen: 
1) dat ding staat hele dagen elektriciteit te vreten
2) een storing en je hond is er vandoor. (ik heb het niet per se over een storing in de buurt - gemiddeld eens elke paar jaar overigens- maar vooral ook van je eigen systeem. Een systeem dat permanent bekrachtigd moet worden is per definitie storingsgevoelig) 

Een hond van 75 kg steek ik liever achter een betrouwbare handmatige grendel, mag het nog zo'n lieve loebas zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
kobefl

ik heb ook ergens gelezen dat magneten versterkt worden als ze tussen 2 stalen platen zitten. geld dit ook voor elektromagneten?
Nil Volentibus Arduum
kobefl

Als een magneet van 60kg niet volstaat. Zou 180kg wel voldoende zijn of moet ik nog meer nemen?
Nil Volentibus Arduum
Lx

:shock:

Zou 180kg wel voldoende zijn

Je wilt afstandbediening ofzoww ? Is een electrisch deurslot niet eenvoudiger  :D

http://www.twenga.nl/elektrisch-slot.html
kobefl

Ik zou de hond in de tuin (deze is afgesloten) willen laten wanneer ik wat later thuis kom. Ik denk dat hij een staafje van 1cm^2 van zo'n slot wel kapot krijgt (hond weegt 75kg)
Nil Volentibus Arduum
Michel Uphoff
Moderator

Het hangt van de hond af of 180 kg genoeg is.

Als een hond van 75 kg opgewonden tegen die deur knalt, gaat hij ook bij 180 kg open. Is het een timide dier dat zulke fratsen niet uit zal halen, dan is het mogelijk genoeg.

Fysisch hangt de kracht op de deur af van de massa van de hond, zijn snelheid en de remweg.

Denk eens aan jezelf, mogelijk heb je een vergelijkbaar gewicht. Je zal die deur met een beuk van je schouder zeker openkrijgen.

De grens ligt bij waar het te veel pijn gaat doen, en dat ligt fors hoger dan pakweg 2,5 keer het eigen gewicht.
Fuzzwood

Wat is het voor merk hond?
kobefl

Het is een leonberger. Hoe sterk moet die magneet dan wel zijn
Nil Volentibus Arduum
Michel Uphoff
Moderator

Volgens dit Wikipedia artikeltje worden maglocks voor deuren uitgevoerd in 600 en 1200 pound versies, pakweg 300 tot 600 kg.

Die 600 kg lijkt mij in de buurt te komen van de veilige sterkte, want met ruwweg 8 G afremmen is bij een relatief klein botsingvlak behoorlijk pijnlijk, als je al niet iets breekt.

Een alternatief zou een deur die naar binnen draait kunnen zijn. Dan is de benodigde houdkracht een stuk lager.
Lx

Ik denk dat hij een staafje van 1cm^2 van zo'n slot wel kapot krijgt
Wowwww... geweldig beest zeg.. No way dat je zo'n hond met alleen een magneetslot binnen houdt :mrgreen: of je moet een supergeleidende magneet proberen haha misschien tweedehandsje van CERN

leonberger4
leonberger4 643 keer bekeken

Een zware servomotor met grendel+hefkabel, of een lineaire actuator is misschien ook een optie, maar dat spul is niet goedkoop.

Klik https://www.google.nl/search?q=actuator&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X

.. voor de plaatjes
Benm

Jan van de Velde schreef: Wat ik mij bij zo'n systeem eerst zou afvragen: 
1) dat ding staat hele dagen elektriciteit te vreten
2) een storing en je hond is er vandoor. (ik heb het niet per se over een storing in de buurt - gemiddeld eens elke paar jaar overigens- maar vooral ook van je eigen systeem. Een systeem dat permanent bekrachtigd moet worden is per definitie storingsgevoelig) 

Een hond van 75 kg steek ik liever achter een betrouwbare handmatige grendel, mag het nog zo'n lieve loebas zijn. 

Dat zulke systemen continu stroom vreten is waar, maar dat neemt niet weg dat ze in de praktijk best vaak gebruikt worden. De toepassing is dan om een deur juist open te houden, je ziet het vaak in bijv deuren in gangen van grote gebouwen als ziekenhuizen en kantoren. Het voordeel is hier dat je het systeem handmatig kunt afschakelen of dat in geval van stroomuitval alle deuren dichtvallen en hun brandwerende functie innemen. Uiteraard kun je deze deuren wel met de hand openen om zo het gebouw uit te komen. 

Maar om een hond binnen te houden bestaan veel betere oplossingen. Ik zou het zoeken in een electrische deuropener zoals die ook gebruikt worden op toegangsdeuren van flats en dergelijke waarbij bewoners die via de intercom kunnen openen. Deze grendels gebruiken in gesloten toestand geen stroom, maar wel even als je de deur open wilt doen om iets/iemand erdoor te laten. 

Voordeel is dat het net zo sterk is als een mechanisch slot, meteen flinke bout die door een veer op zn plaats wordt gehouden tenzij je de magneet activeert (die sterker is dan de veer). Zo'n deur is net zo moeiijk in te trappen als een deur met een 'normaal' cylinderslot (bijv de voordeur van je huis). Als intrappen lukt komt dat vaak doordat je het sluitwerk gewoon uit de muur of deur slaat, al heb je daar vaak wel een stormram voor nodig. 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”