urbanus
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 17:50

boutverbinding

Ik heb een totale overspanning van 12m met UPN-profielen hier is een kopplaat op gelast en deze zijn verbout met 2 bouten van 12mm(S235).
Ik krijg dan een moment van ql²/8=55.8kNm in het midden.
Kan ik dan het moment delen door 2 om mijn afschuifspanning Fa,x in de bouten te berekenen?
Voor de rest van de berekening zie figuur.
De berekening van de afschuiving en stuik zijn wel veel kleiner dan maximaal toegelaten, daarom denk ik dat ik ergens fout zit.
Bijlagen
bout
bout 1015 keer bekeken
urbanus
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 17:50

Re: boutverbinding

edit: na mijn eenheden goed te zetten is mijn waarde 1000X groter.
Veel te groot dus.
Hoe kan ik de verbinding beter maken?
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: boutverbinding

je zal flensplaten moeten gebruiken.
bij een verbinding ter plaatsen van het maximaal moment moet deze vrijwel volledig stijf worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
king nero
Artikelen: 0
Berichten: 1.294
Lid geworden op: zo 14 nov 2004, 11:08

Re: boutverbinding

Waarom momentverbindingen gebruiken in dit geval? Het voordeel hier zal slechts gering zijn volgens mij.
urbanus
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 17:50

Re: boutverbinding

@boertje 125: bedoel je een plaat boven of onder de flenzen bouten?
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: boutverbinding

Een plaat aan de buitenzijde is iets gunstiger
maar vooral makkelijker gezien de helling van de flens aan de binnenzijde
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.207
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: boutverbinding

urbanus schreef: Ik heb een totale overspanning van 12m met UPN-profielen hier is een kopplaat op gelast en deze zijn verbout met 2 bouten van 12mm(S235).
Ik krijg dan een moment van ql²/8=55.8kNm in het midden.
Kan ik dan het moment delen door 2 om mijn afschuifspanning Fa,x in de bouten te berekenen?
Voor de rest van de berekening zie figuur.
De berekening van de afschuiving en stuik zijn wel veel kleiner dan maximaal toegelaten, daarom denk ik dat ik ergens fout zit.
Begin eens bij het begin. Is het een enkel UNP-120 profiel, of een dubbele?
Uitgaande van een enkele, met 12m overspanning en 1,6 kN/m kom ik op:
M=1/8*q*l2=1/8*1,6*122 = 28,8 kNm
spanning=M/W = 28.800.000/60.700=474 N/mm2
Dat is aanzienlijk meer dan de toegestane 235 van S235.
 
Als het een dubbel profiel is, dan is het moment waarop je  de verbinding moet berekenen natuurlijk ook maar de helft. (dus 14,4kNm).
urbanus
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 17:50

Re: boutverbinding

Het is een dubbel UPN, maar de last had ik al door 2 gedeeld.
En je berekening van het moment klopt. Blijkbaar nog met een foutieve belasting zitten rekenen...
CoenCo
Technicus
Artikelen: 0
Berichten: 1.207
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 00:17

Re: boutverbinding

Op basis van die 28,8 kNm, voldoet een UNP-120 niet. Heeft het dan nog zin om de verbinding te gaan berekenen?
 
Qua verbiding zou je kunnen denken aan de linker variant van deze:
Let wel op dat je in dit geval wel rekening moet houden met verzwakking van de flens door de boutgaten, en mogelijk telt dit als een "lange verbinding" waardoor de kracht niet gelijkmatig over de bouten verdeeld wordt.
 
Heb je niet de mogelijkheid om de verbinding op een plaats uit te voeren waar het moment minder groot is?
Bijlagen
VA0290
VA0290 1013 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”