Is er een verhouding betreffende leegte tussen een atoom en het heelal of gaat die helemaal mank. Ik bedoel dus dat een atoom voor een groot gedeelte leeg is, met in het centrum een kern en met een factor van 100.000 daarom heen de elektronen cirkelen (ik weet overigens niet hoeveel ruimte er tussen de elektronenbanen wordt verondersteld te zijn, mocht zoiets al kunnen). Nu is het heelal ook heel leeg (en wordt steeds leger?) maar is er een zekere gelijkenis van leegte tussen die twee? Of is het heelal leger als een atoom?
Als ik het dan goed begrijp ben jijzelf ook helemaal leeg? Ik helaas ook waarschijnlijk?! Maar heeft dan helemaal niets volume?
Toch zijn volgens de onbevestigde snaartheorie de elementaire deeltjes ten minste 10−35 m groot
Inderdaad, in de snaartheorie hebben deeltjes wel een lengte maar nog altijd geen volume omdat ze oneindig dun zijn.
En inderdaad kun je zeggen dat wij allemaal leeg zijn. Dat wil niet zeggen dat niks volume heeft, maar het gaat er alleen om welk volume je precies bedoelt.
Bijvoorbeeld: je kunt een kist van hout bouwen met een inhoud van 1 m^3 meter. Maar die kubieke meter bestaat natuurlijk voor een groot deel uit leegte, omdat de kist van binnen hol is. Het volume van het hout zelf is veel kleiner dan 1 m^3 meter (alleen de wanden, de bodem en de deksel). Als het hout bijvoorbeeld 1 cm dik is, dan is het volume van het hout slechts 6m^2 x 1 cm = 0.06 m^3.
Maar ook dat hout zelf bestaat weer voor een groot deel uit leegte. Immers, het bestaat uit moleculen waar lege ruimte tussen zit. Dus als je alleen de volumes van alle moleculen zelf meetelt en alle leegtes daartussenin niet mee telt, dan krijg je een nog veel kleiner volume.
En ook dat kan weer nog kleiner, want de moleculen zelf bestaan uit atomen met leegte ertussenin, etcetera etcetera.
Het is dus niet zo dat niks volume heeft, maar het ligt eraan welke 'leegtes' je meetelt. En als je alle leegtes weglaat, maar dan hou je letterlijk niets meer over, want alles bestaat uit puntdeeltjes (of snaren) zonder volume, met leegte daar tussen in.