Ja, Natuurlijk (typ ik, mijzelf op mijn kop slaande)! Ik zat even in mijn maag met de zwaartekracht, maar dat is gewoon een constante, die verder geen invloed heeft op de vorm van de bewegingskromme. Als je een veer of elastiek in de lege ruimte (dus zonder de gravitatie die er op inwerkt) uit de ongespannen evenwichtssituatie trekt, zal er ook zo´n beweging ontstaan. Het enige verschil tussen beide gevallen (op Aarde en ver in de ruimte) is dat op Aarde de evenwichtssituatie bij een gespannen elastiek optreedt, terwijl die ver in de ruimte bij een ongespannen elastiek (veer) optreedt. Als je mij vanuit de evenwichtssituatie, die laten we zeggen 30 meter onder het plateau ligt, en ik wordt vandaar uit nog eens dertig meter naar beneden trekken, zal ik, nadat ik losgelaten, ben nét het plateau bereiken; waar mijn snelheid dan dus 0 is.
In ieder geval bedankt voor de moeite!
P.S.
Wat gebeurt er in het geval (dat ook wel eens te zien is), als iemand springt en ongeveer met snelheid 0 beneden op de grond terecht komt, zonder dat hij of zij weer terug omhoog getrokken wordt. Het is duidelijk dat op de grond de maximale uitwijking vanuit de evenwichtsstand wordt bereikt, maar hoe krijg men het voor elkaar dat de persoon niet weer omhoog schiet?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!