Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

WIMP's en neutrino's

In Japan worden er onder de grond naar neutrinos gezocht en in Italie ook onder de grond naar WIMPs. Maar kunnen beide laboratoria ook elkaar helpen met het ontdekken van elkaars deeltjes. Of is het meten daarvan echt heel verschillend?
descheleschilder

Re: WIMP's en neutrino's

Ik dénk dat Italië wél Japan kan helpen, maar niet omgekeerd, aangezien neutrinos een deel(deeltjes)verzameling vormen van de WIMPs. Als je op zoek bent naar WIMPs ben je tegelijkertijd op zoek naar neutrinos.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
peterdevis

Neurtinos zijn geen WIMPS (Weakly Interacting massive particles). Neutrino's zijn alles behalve massive. Donkere materie is bolvormig verspreidt rond een sterrenstelsel en kan niet bestaan uit snel bewegende deeltjes als neutrino's.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
descheleschilder

Neutrino´s zijn wél massief, maar hebben een heel kleine massa. En waar komt opeens dat verhaal over donkere materie vandaan?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Michel Uphoff
Moderator

Massive betekent zwaar. En dat zijn neutrino's met een massa die pakweg 1 tot 10 miljard keer geringer is dan die van de hypothetische WIMPS, waaruit de donkere materie zou kunnen bestaan, bepaald niet.

Over de recente resultaten van de zoektocht naar deze deeltjes is op dit forum regelmatig bericht, zie hierhierhierhier en hier, en de twijfel of WIMPS überhaupt wel bestaan neemt toe.
317070

descheleschilder schreef: En waar komt opeens dat verhaal over donkere materie vandaan?
De WIMPS zouden een antwoord kunnen zijn op de vraag "waarom zijn de melkwegstelsels stabiel?". Die stabiliteit zouden we kunnen verklaren met donkere materie, en de WIMPS zijn een kandidaat voor die donkere materie (MACHO's zijn een andere).

Er zijn drie grote soorten kandidaten voor die donkere materie:
- koude donkere materie, zoals bijvoorbeeld de WIMPS
- warme donkere materie, zoals bijvoorbeeld steriele neutrino's en gravitino's
- hete donkere materie, zoals bijvoorbeeld neutrino's

Maar, hete donkere materie is niet compatibel met de uniformiteit van de achtergrondstraling, en daarom zijn neutrino's niet echt meer een kandidaat voor de donkere materie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
descheleschilder

Waarom is hete donkere materie niet compatibel met de CMBR?

Terug naar “Natuurkunde”