descheleschilder schreef: Is a echter niet het beginpunt van de spiraal, in het geval van jouw spiraal dus (x,y)=(128,0), bij θmin=0, en b=21,4 zodat r=128-21,4θ, waar r bezien wordt vanuit (0,0)? Voor θmin=0 wordt rmax=128, en voor θmax=2,234 wordt rmin=89,9.
Ja dat kan ook, de straal van de spiraal moet dan aflopen, maar middelpunt spiraal kan in dit geval niet 0,0 zijn het is en blijft 0,50, want alleen van uit dit punt neemt de straal lineair toe of af per hoekverdraaiing.
En dat is een kenmerk van een archimedes spiraal.
Dat kan je ook zien aan het koord met de cilinder. De raakpunt van het touw aan de cilinder tot de stift neemt lineair af. En dit raakpunt verschuift zich over de straal van 50. waardoor de afstand tot middelpunt dus ook lineair afneemt.
descheleschilder schreef:De grote vraag is echter, zoals jij ook al zei, hoe vertaal je dit naar een f(x)?
Inderdaad maar zoals Safe al terecht had beantwoord, is dat niet mogelijk. Zonder vergelijking uit te voeren.
Dus zoek ik nu de mogelijkheid om mijn vraag om te zetten naar een spiraal functie zoals die in tekenprgramma's als Helix (3d) wordt aangeduid. Hoe kantel en spiegel ik de spiraal, zodat deze exact hetzelfde wordt als fuctie van mijn vraagstelling.
Waarom ik een spiraal inplaats van de fuctie uit mijn vraagstelling wil, heb ik al uitgelegd in post #42.