Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Lars Senft
Artikelen: 0

Maximale druk drankfles / petfles

Beste forumleden, Mijn naam is Lars en ik ben 19 jaar oud en ook nieuw op dit forum.

Door een project op mijn stage heb ik inspiratie opgedaan om een machine te maken welke volledig automatisch cocktails/mixdrankjes kan maken.

De bedoeling is om dit d.m.v. kleppen te doen. ik wil echter gewoon drankflessen direct aan dit systeem kunnen koppelen. omdat de snelheid van verval kan variëren naarmate een fles leeg is of koolzuur bevat. ben ik van plan d.m.v. een compressor druk op deze flessen te zetten ( ook omdat zonder lucht aanvoer er geen vloeistof uit een fles kan komen terwijl hij ondersteboven aan een leiding vast zit ) . 

Ik wil deze druk in principe instellen op 1 bar, ik weet echter niet wat de druk van een gesloten fles cola kan zijn aangezien ik wil voorkomen dat er vloeistof terug loopt in mijn luchtsysteem. 

ik heb een tekening bijgevoegd ter illustratie van de installatie. dat ik de leidingen eens in de zoveel tijd moet reinigen spreekt voorzich.
maar de hoofd vraag is:
drank illustratie
drank illustratie 2874 keer bekeken
Hoeveel druk kan een petfles aan ( ik ga zeker niet hoger als 4 bar, dat haalt mijn compressor niet ) 
en hoeveel druk kan een glazen fles aan ( bijvoorbeeld smirnoff, of redlabel ) 

Vriendelijke groeten, 

Lars Senft
Jan van de Velde
Moderator

Re: Maximale druk drankfles / petfles

Opmerking moderator

verplaatst naar het vakforum

Lars Senft schreef:  
Hoeveel druk kan een petfles aan ( ik ga zeker niet hoger als 4 bar, dat haalt mijn compressor niet ) 

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_rocket#Operation

Typically launch pressures vary from 75 to 150 psi (500 to 1000 kPa).

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Lars Senft

oke, ik had inderdaad al iets gevonden wat betreft petflessen, maar een fles drank, hoeveel druk kan die aan? ik kan het niet vinden op internet dus ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft:)

holland

Lars Senft schreef: oke, ik had inderdaad al iets gevonden wat betreft petflessen, maar een fles drank, hoeveel druk kan die aan? ik kan het niet vinden op internet dus ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft:)

Over het algemeen worden drankflessen niet gemaakt om op druk te worden gezet. Champagne flessen daarintegen wel.
Normaal gesproken worden koolstofdioxide houdende dranken onder 2 bar druk afgevuld.
Maar deze flessen worden getest op minimaal 4 bar.
Om drank met druk te verpompen heb je minimaal 0,1 bar per meter nodig (opvoerhoogte).
Als je de flessen boven je tappunt hebt geplaatst heb je dus al genoeg aan 0,01 bar om te tappen.
Als je sneller wilt tappen maar toch veilige waarden wilt handhaven, advizeer ik een druk van max 0,5 bar. Alle flessen met een schroef afdichting kunnen dat hebben. Natuurlijk wel rubber afdichting gebruiken.

Lars Senft schreef: Ik wil deze druk in principe instellen op 1 bar, ik weet echter niet wat de druk van een gesloten fles cola kan zijn aangezien ik wil voorkomen dat er vloeistof terug loopt in mijn luchtsysteem. 

Als je de lucht leiding in de fles laat door lopen tot de bodem kan er geen vloeistof door de lucht leiding lopen. Hooguit tijdens het wisselen van de fles. Of nog beter is om de luchtleiding vanaf elke fles eerst een lus naar boven te laten lopen voordat deze bij de splitsingen aankomt.
Een terugslag klep is ook geen overbodige luxe.

Terug naar “Natuurkunde”