Nou, je bent eindelijk om hahaJa, wat schelen, 0,999... en 1 van elkaar? Niets! Dus 1=0,999...
Denkertje70 schreef: 0,999... is ongelijk aan 1,
Marko schreef: De wiskunde trekt zich niet zoveel aan van wat de speciale relativiteitstheorie over beweging zegt. Gelukkig maar.
Anton_v_U schreef: Zucht...
Als je zegt welke waarde moet je toevoegen om het gelijk aan 1 te maken laat ik (of iemand anders) je zien dat deze waarde te groot is. Je mag tijdens je redenering niet stiekem de definitie van 0,999... veranderen (in feite doe je dat impliciet in je post)
Je kunt je in theorie wel bewegen tegen 0,999 c ten opzichte van bijvoorbeeld mij maar niet tegen 0,999... c want dat zou oneindig veel energie kosten. Zeg me hoeveel energie je beschikbaar hebt, al is het meer dan de energie van het universum, het is nog steeds (lang) niet genoeg.
Marko schreef:
Ik denk dat je wat minder moet denken en wat meer moet lezen.
De wiskunde trekt zich niet zoveel aan van wat de speciale relativiteitstheorie over beweging zegt. Gelukkig maar.
Wel, dus. Voor de rest gáát het helemaal niet over energie maar over de vraag of 0,999... en 1 beide representaties zijn van hetzelfde getal, zoals je je ook kunt afvragen of 9/9 en 1 beide representaties zijn van hetzelfde getal, of 1/2 en 2/4. Niks bijzonders eigenlijk, maar gewoon een vraag over wiskundige taal die je ook moet beantwoorden met wiskundige taal, en niet met allerhande gedachten over de relativiteitstheorie of energie.De 'energie' die je moet toevoegen is gelijk aan 1 - 0,999... , deze is niet 0.
Het gevaar is er pas wanneer je uit het oog verliest wat de relevantie is van die wiskunde voor de realiteit of van wat de relevantie van de realiteit is voor die wiskunde. Dáár is inderdaad al vaak genoeg voor gewaarschuwd.Dat is het gevaar van de wiskunde dat je alles kan berekenen dat wanneer je de 'taal' maar machtig bent. Hoeveel wetenschapper hebben hier al niet voor gewaarschuwd?
Dat was de vraag ook niet.Wiskunde is niet de realiteit, is alleen maar een van manieren om de realiteit te begrijpen. Maar het is niet dat je iets wiskundig kan berekenen dat het ook de realiteit is.
Zolang ik het denken maar niet hoef over te laten aan lieden die beweren dat 0,999... ongelijk is aan 1.Misschien kan je ook wat minder lezen en meer denken, ipv het denken aan andere over te laten?
HV
Opmerking moderator