Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
liamgek
Artikelen: 0

Scheidingstransformator

Afbeelding

Dit stukje tekst heb ik moeite mee om te begrijpen. Punt A aanraken is levensgevaarlijk. Dat is vrij logisch, mits je geen rubberen zolen of een dergelijk isolatiemateriaal onder je hebt zodat je geen lekstroom naar de aarde kan krijgen, voor de rest van de punten ga ik er dan maar van uit dat de redeneringen zijn gedaan zonder isolerend materiaal. Punt B aanraken is ongevaarlijk. Is dat omdat de nuldraad een spanning heeft van 0V t.o.v de aarde en er dan dus geen stroom kan lopen?

Punt C aanraken is ongevaarlijk, omdat punt C bij aanraking 0 volt wordt, idem voor D. Waarom is dat zo? Het enige wat in me opkomt is dat C en D dan beide een spanning t.o.v de aarde hebben van 0V. Maar dat zou moeten betekenen dat er helemaal geen stroom kan lopen, maar dat kan wel, of zit ik hier fout?  Aanraken van twee punten aan dezelfde kant van de transformator is gevaarlijk, maar dat is al helder. 
Olof Bosma
Moderator

Re: Scheidingstransformator

Er staat: punt C wordt bij aanraking 0 V. Dat is niet helemaal juist; punt C neemt bij aanraking hetzelfde potentiaal aan als degene die aanraakt. Dat komt doordat er aan de secundaire kant alleen stroom van C naar D kan lopen en niet naar aarde (afgezien via de spreidingscapaciteit die bij 50 Hz een hoge impedantie heeft). Hetzelfde geldt uiteraard voor D. Ook dat neemt het potentiaal aan van degene die aanraakt. Maar C en D kunnen niet beide tegelijk dit potentiaal aannemen, dus vooral niet beide tegelijk aanraken.
dat wel natuurlijk
liamgek

Olof Bosma schreef: Dat komt doordat er aan de secundaire kant alleen stroom van C naar D kan lopen en niet naar aarde (afgezien via de spreidingscapaciteit die bij 50 Hz een hoge impedantie heeft). 
Maar, de stroom zal toch afwisselend lopen? dus ook van D naar C? En als ik het goed begrijp is de secundaire schakeling niet geaard? Hoezo neemt het de potentiaal aan van hetgeen dat ermee in contact staat? 
Olof Bosma
Moderator

Sorry voor mijn gebrekkige educatieve vaardigheden. Het is wisselstroom dus de stroom loopt uiteraard ook weer terug van D naar C. 
De truc is inderdaad dat de secundaire wikkeling niet geaard is, goed gezien. 
Aangezien de stroom uit die secundaire wikkeling nergens naar toe kan behalve naar het punt dat wordt aangeraakt, treedt spanningsvereffening op en krijgt het aangeraakte punt dezelfde spanning als de aanraker. Dit zal meestal een lage spanning zijn, maar vrijwel nooit 0 V. Het niet aangeraakte punt krijgt op dat moment daardoor een hoge spanning.

dat wel natuurlijk
liamgek

Helder. Maar waarom treedt er spanningsvereffening? Is dat op een makkelijke manier te verklaren? Hoe werkt dat precies?
turboturbine

50hz is een te lage frequentie en mischien een te lage impedantie om te stralen, met de waarschijnelijk toepassing(elektrische weg) zoiets, lekstromen niet meegenomen ofzo
Benm

Je hebt wel een klein beetje stroom: die als gevolg van de capaciteit tussen primaire en secundaire wikkeling van de transformator. 

Hoe groot die capaciteit precies is verschilt per transformator, maar bijster veel is het niet. Met een aangenomen waarde van 1 nF zou je bij 50Hz een reactantie van pakweg 3 MOhm hebben. Als je met de ene hand een geaard stuk metaal vast hebt en met de andere punt C of D beetpakt loopt er een stroom <0.1mA - ongevaarlijk, waarschijnlijk niet eens voelbaar. 
Victory through technology
Olof Bosma
Moderator

liamgek schreef: Helder. Maar waarom treedt er spanningsvereffening? Is dat op een makkelijke manier te verklaren? Hoe werkt dat precies?

Wanneer twee delen electrisch met elkaar worden verbonden, en die twee hebben een verschillend spanningspotentiaal, dan zal er stroom gaan lopen totdat het spanningsverschil weg is.
dat wel natuurlijk

Terug naar “Natuurkunde”