Michaell
Artikelen: 0

transformator aansluiten

Hallo allemaal,

Ik heb een zeer krachtige spoel van 50 volt, maar deze spoel moet aan de netstroom verbonden worden. Dus heb ik een transformator en een gelijkrichter gekocht, alleen weet ik niet hoe dit allemaal aangesloten moet worden. Ik heb de foto's hieronder erbij gedaan. 
Wil iemand dit aan mij uitleggen?

Bijlagen
20150509_152302
20150509_152302 1441 keer bekeken
20150509_152230
20150509_152230 1441 keer bekeken
20150509_152218
20150509_152218 1441 keer bekeken
WillemB

Re: transformator aansluiten

De onderdelen op de foto's zien er nogal oud en versleten uit, ik zou die om veiligheids redenen niet meer gebruiken.
De transformator zeker niet gebruiken, die ziet er erg slecht uit, dat kan kortsluiting en of brand gevaar opleveren.
De afvlak condensator is ook een oud type, zo daar een nieuwe voor nemen.

Verder ontbreken zekering houders, zowel primair als secondair.
En van een transformator moeten wel de aansluit gegevens bekend zijn, anders is het gokwerk.

De schakeling is als volgt, primair op de transformator komt 220 V via een zekering houder, vervolgens ,
secundaire aansluiting gaat naar de gelijkrichter, en daarna naar de afvlak condensator, en eventueel een zekering houder. 

Je moet wel controleren en berekenen of het geheel de gewenste spanning en stroom kan leveren.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Deze topic is verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Olof Bosma
Moderator

Wanneer je de trafo primair zekert met bv. 0,5 A in iedere leiding, is brandgevaar mijns inziens wel te overzien in experimentele opstellingen.
Het is wel erg nuttig te weten wat de 230 V aansluiting van de trafo is. Dan kun je die aansluiten op het net en dan meten of er ergens 50 V uit komt.
Als je die hebt gevonden, de spanning er weer af en met een ohmmeter controleren of die wikkeling geen verbinding met de primaire wikkeling maakt, anders wordt het gevaarlijk.
Deze spanning aansluiten op de AC (~) aansluitingen van de gelijkrichter. Vervolgens + en - naar de spoel.
Een controle of er een maximale spanning op die gelijkrichter staat is ook niet onverstandig.
Die condensator wordt dan tussen + en - aangesloten. Voor een spoel is die waarschijnlijk niet echt nodig i.v.m. de zelfinductie van die spoel, maar kwaad kan het niet. Als de condensator sluiting zou maken gaat de zekering eruit.
Het is zeker aan te raden om de min-aansluiting van de gelijkrichter met de net aarde te verbinden. Mocht er toch iets fout gaan dan vliegen meteen de zekeringen eruit (of de aardlekschakelaar).
Na het voor de eerste keer aansluiten, even goed opletten of er niet iets heet wordt.

Bijlagen
VOEDING
(4.3 KiB) 266 keer gedownload
dat wel natuurlijk
snofje

Bij het niet weten wat / wat is bij een onbekende trafo is het verstandig eerst de verbinding met de hoogste weerstand op te zoeken , hier komt dan de hoogste spanning op . Dan uitzoeken welke aansluitingen met elkaar verbonden zijn en welke spoelen op zich zelf staan . Zelf zette ik in serie met die hoogste weerstand spoel dan een gloeilamp van 25 of 40 watt . Dan 230 volt op het geheel en meten welke spanning waar staat . Nu is het vrij simpel uit te rekenen wat waar staat waneer er 230 v op de ingang wordt gezet . De gloeilamp voorkomt kortsluiting van het geheel wat vooral bij oude trafo's wel eens voor wil komen .
Michaell

Bedankt voor de reacties!

Ik ben er achtergekomen dat 1 en 7 ingang is voor 230 volt, en de 2 en 8 de uitgang voor 50 volt is.

Moet ik hiervoor ook een afvlak condensator gebruiken?
Olof Bosma
Moderator

Als je de rimpel weg wilt halen is een afvlakcondensator nodig. De benodigde waarde hangt af van de rimpel die je nog accepteert en de afgenomen stroom.
Bij een stroomafname van 1 A geeft een elco van 4700 µF een rimpel van ongeveer 2 volt.
Maar zoals ik al eerder schreef ik dat voor een spoel eigenlijk niet nodig. Die vlakt door zijn zelfinductie zijn opgenomen stroom zelf af.
Door het plaatsen van een condensator met een dergelijke waarde loopt waarschijnlijk wel de gelijkspanning op. Even in de gaten houden dus.

dat wel natuurlijk

Terug naar “Elektrotechniek”