Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan Visstick
Artikelen: 0

Opschrijven hoeken

Weet iemand een ''standaardregel'' waarin je hoeken definiëert? Hiermee bedoel ik bijv:

Stel dit figuur

Met meetkunde moet je meerdere regels in elkaar dumpen(constante hoek, driehoekssom enz.). Maar nu is mijn vraag; is er een standaardregel om een hoek te noemen? ik wissel namelijk veel met hoeken af zoals in dit geval LCDE v LSDE. Ook keer ik het nog wel eens om(LCDE wordt dan LEDC) Is er een standaardregel waardoor je altijd met dezelfde hoek door kan?

of ander voorbeeld: ik noem LMAB wisselend met LCAB.

Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen:)

Schermafbeelding 2015-05-12 om 20
Schermafbeelding 2015-05-12 om 20 569 keer bekeken
Safe
Pluimdrager

Re: Opschrijven hoeken

Waarom gebruik je < niet als hoek teken, dus bv <CDE=<ECD ...
Jan Visstick

Ah ik kon niet echt het juiste teken vinden, normaal schrijf ik altijd wat in het examen ook staat. 

Maar mijn probleem is dat je soms regels in elkaar moet invullen en het is daarmee vind ik onhandig om met verschillende soorten namen voor hoeken te werken. 

vb:

<SDE + <DES + <ESD = 180 (hoekensom)
<CDE = <CAE (constante hoek)

En als je deze stellingen samenvoegt, zie je zeg niet twee gelijke hoeken(immers <SDE is niet precies hetzelfde als <CDE qua naampje). In dit geval is dat minder irritant, maar bij complexere sommen kan ik het nog wel irritant vinden.

Ik weet niet of hier bijvoorbeeld een algemene regel voor is?
Th.B

Bij mijn weten niet, kwestie van boekhouden.
holland

Ik gebruik altijd al de hoofdletter l maar dan cursief: L
Of dat standaard is weet ik niet. Maar ik zie het gebruik heel vaak terug op technische tekeningen.
Safe
Pluimdrager

holland schreef: Maar ik zie het gebruik heel vaak terug op technische tekeningen.

Dit platform is geen technische tekening en het gebruik van L of kan zeer verwarrend zijn ...
holland

Safe schreef:  
Dit platform is geen technische tekening en het gebruik van L of kan zeer verwarrend zijn ...

Je hebt gelijk. maar verwarring is dan ook de reden dat ik geen ``kleiner dan`` teken gebruik.
Mijn advies is dan ook om het orginele teken gewoon te gebruiken, alleen is dat niet in alle fonts beschikbaar.

Namelijk

Heb je  het lettertype Cambria tot je beschikking dan kan je meer dan alleen hoeken aanduiden. Namelijk ook de positie, richting en hoe gemeten.
∠ ⦢ ⦣⦟  ∡ ∢ ⦠ ⦛ ⦡  ⦨ ⦩ ⦪ ⦫ ⦯  ⦬  ⦭  ⦮ ⦯

Terug naar “Wiskunde”