Op dit Forum ben ik beland na enig zoekwerk omtrent waterglas, ofwel natriumsilicaat. Hobbymatig ben ik met deze stof bezig; ik wil het gebruiken in de modelbouwhobby, om er "water" van te maken. Dus een sloot, vijver, rivier etc.
Nu is er weinig bekend over waterglas, maar vooral dat het in de bouw gebruikt wordt om muren waterdicht te maken.
Op de fles (van een halve liter, die 1,85 euro kostte) staat dat als het eenmaal uitgehard is, het alleen nog mechanisch te verwijderen is.
Ook moet men tijdens het uitharden oppassen dat er geen water bij komt, dit veroorzaakt witte uitslag.
Nu komt het: ik heb in een stuk hardschuim een proef-miniatuurvijver uitgesneden en deze met laagjes waterglas gevuld, telkens na uitharding een volgend laagje. Echter tot mijn grote verbazing/teleurstelling blijkt dat het waterglas niet echt uit lijkt te harden; als ik er water op giet, lijkt er opnieuw een laag waterglas te ontstaan. Dit laagje hardt mooi vlak uit, maar de oppervlakt reageert wederom op water, lost schijbaar weer gewoon op. Ook als ik het schijnbaar uitgeharde 'waterpartijtje' in de zon zet, komen er rimpels op barsten in.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?