Benm schreef:
Maar hoe je het ook went of keert, het concept dat je in een schoolopgave een wrijvingsloze versnelling veronderstelt voor een toestel dat voor zijn basisfunctie afhankelijk is van de aanwezigheid van lucht (zei het voor lift, zij het voor spoil) komt op mij tamelijk ridicuul over.
Op grond van algemene vliegtuig eigenschappen heb ik met wat natte vinger rekenwerk vastgesteld dat de extra thrust nodig voor de compensatie van luchtweerstand tijdens de run tot het opstijgen in dit geval 14 kN bedraagt (pas aan het eind van de run gaat dit echt meetellen). Daar moet nog wat bij i.v.m. de wielen en de flappen die uitstaan; dus zeg zo’n 20 kN. Dat is nog geen 10% van de thrust nodig voor de versnelling.
Vandaar de toevoeging “tenminste” in de opgaaf.
Hoe hoger de thrust, hoe minder de luchtweerstand een rol speelt.
Het lijkt me raadzaam dat Jan met deze opgave beter niet om deze reden naar de examencommissie gaat.
Benm schreef:Het enige dat met zekerheid te zeggen is, is dat dit vliegtuig van 70 ton met 231 kN thrust na 25 seconden NIET van de grond zal zijn gekomen. Als de runway precies de benodigde lengte heeft kun je het toestel waarschijnlijk in stukjes oprapen rond het eerste obstakel voorbij die startbaan, of nog op de startbaan met de staart in het asfalt als de piloot zou besluiten 'dat waren 25 seconden, pull up!'
Niet nagerekend, maar ik denk dat de afwijking van minder dan 10% in thrust binnen de veiligheidsmarge valt (bij dezelfde runway lengte). Het is dus allerminst zeker dat het vliegtuig niet weg kan vliegen, maar natuurlijk niet aan te bevelen.