Benm schreef:
Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting.
Stel dat ik een verlengsnoer wil maken dat toegelaten is op de europese markt, en het inwendige ontwerp daarvan kopieer van een reeds CE gecertificeert product. Op technisch vlak maak ik het exact na, maar het komt wel in een andere kleur, met een iets andere afwerking etc zodat het geen slaafse nabootsing is (om intellectueel eigendomsproblemen te voorkomen). Als ik redelijk kan aantonen dat het product op de punten van belang (kruipafstanden, dikte geleiders, brandveiligheid van het plastic etc) gelijk is met het goedgekeurde product, dan volstaat het om een notified body in te schakelen en zo te CE markering te verkrijgen.
In dit hele proces is het absoluut niet nodig dat ik mijn product aan enige test onderwerp, uitsluitend dat ik aantoon dat het minstens zo goed is als een reeds gecertificeerd product.
Dit levert uiteraard risico's met zich mee, bijvoorbeeld als ik zou liegen tegen de notified body en gewoon wat dunner draad gebruik om kosten te besparen. Waarschijnlijker is dat de notified body me gaat helpen en een product vind dat ook dat dunnere draad gebruikt en wel een CE markering heeft, waadoor het product 'goed genoeg' is.
Dit systeem is uiterst faalbaar omdat die notified bodies meer pennenlikkers zijn dan bijvoorbeeld keuringsinstituten. De aanwezigheid van een legitiem CE keurmerk wil absoluut iet zeggen dat het product waar het op staat uberhaupt getest is op welk aspect dan ook. Daarbij komt natuurlijk de issue van niet-legitieme CE markeringen als 'china export' dat er best op lijkt maar uberhaupt geen eisen stelt.
'Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting'
- waar het om gaat is dat je zorgt dat het product wat je op de markt zet of in gebruik neemt voldoet aan de wettelijke eisen die hieraan gesteld worden. Testen kan hier aan bijdragen, maar is mischien niet nodig. Dit hangt af van je product en wat de richtlijnen hier over zeggen.
Stel dat ik een verlengsnoer wil maken dat toegelaten is op de europese markt, en het inwendige ontwerp daarvan kopieer van een reeds CE gecertificeert product. Op technisch vlak maak ik het exact na, maar het komt wel in een andere kleur, met een iets andere afwerking etc zodat het geen slaafse nabootsing is (om intellectueel eigendomsproblemen te voorkomen). Als ik redelijk kan aantonen dat het product op de punten van belang (kruipafstanden, dikte geleiders, brandveiligheid van het plastic etc) gelijk is met het goedgekeurde product, dan volstaat het om een notified body in te schakelen en zo te CE markering te verkrijgen.
- wat vooral een misvatting is is dat een Notified Body ervoor zorgt dat jij je CE markering 'krijgt'. Een CE markering geeft aan dat je product voldoet aan de Europese wetgeving die op jouw product van toepassing is ( laagspanningsrichtlijn, machinerichtlijn, EMC richtlijnen etc ). Het aangeven dat je product hier aan voldoet ( in de zogenaamde conformiteitsverklaring) is iets waar de producent of importeur zelf voor tekent en zich verantwoordelijk voor stelt. Je kunt een Notified Body inschakelen wanneer je meer zekerheid wilt hebben dat je product ook daadwerlijk voldoet aan de gestelde eisen vanuit de richtlijn. Voor sommige producten ( bijvoorbeeld een kettingzaag ) ben je verplicht om een Notified Body in te schakelen i.v.m. hoge risico's die het product met zich meebrengt.
Hoe dan ook, jij als producent of importeur bent verantwoordelijk voor het in de markt brengen of in bedrijf stellen van een veilig product, niet de Notified Body.
In dit hele proces is het absoluut niet nodig dat ik mijn product aan enige test onderwerp, uitsluitend dat ik aantoon dat het minstens zo goed is als een reeds gecertificeerd product.
- dat kan inderdaad, maar een extra bevestiging via een Notified Body zal toch wel fijn zijn. Stel nu dat je kabel toch wegsmelt en brand veroorzaakt? Dan sta je sterker met een onafhankelijke partij die, d.m.v. bijvoorbeeld testen, jou kan bijstaan dat het probleem niet aan jouw kabel heeft gelegen maar misschien wel verkeerd is toegepast?
Dit levert uiteraard risico's met zich mee, bijvoorbeeld als ik zou liegen tegen de notified body en gewoon wat dunner draad gebruik om kosten te besparen. Waarschijnlijker is dat de notified body me gaat helpen en een product vind dat ook dat dunnere draad gebruikt en wel een CE markering heeft, waadoor het product 'goed genoeg' is.
- een beetje notified body gaat dan ook niet op de blauwe ogen van een producent of importeur af
Dit systeem is uiterst faalbaar omdat die notified bodies meer pennenlikkers zijn dan bijvoorbeeld keuringsinstituten. De aanwezigheid van een legitiem CE keurmerk wil absoluut iet zeggen dat het product waar het op staat uberhaupt getest is op welk aspect dan ook. Daarbij komt natuurlijk de issue van niet-legitieme CE markeringen als 'china export' dat er best op lijkt maar uberhaupt geen eisen stelt.
- het system is niet zozeer faalbaar vanwege de 'pennenlikkers' maar omdat producenten en importeurs liever niet willen betalen en al gauw vinden dat hun product geen gevaar met zich meebrengt ( want alleen professioneel gebruik, alleen CE ingekochte onderdelen dus moet goed zijn ). Oftewel, ze willen snel een rapportje waarin alleen staat wat er wel goed is aan het product en de gebreken liever niet benoemen. Notified Bodies zijn helaas niet even goedkoop, ook zij zitten aan procedures en regelgevingen vast die veel geld kosten. Maar zeg zelf, had je niet liever wat meer betaald voor een veilig product dan wanneer een van je personeelsleden een ernstig letsel oploopt of dat je product uit de markt gehaald moet worden vanwege ontbrekende veiligheidsvoorzieningen? ( beide scenarios zijn een heel stuk duurder dan een keuring ).