Mekanieker
Artikelen: 0

CE of andere markeringen te gebruiken?

Beste forumlezers,

Weet iemand hoe het nu juist zit met die CE-markeringen en dergelijke? Zie volgende 2 voorbeelden:

1. Je hebt een klein bouw bedrijf en maakt je eigen stalen stellingen die je gebruikt op de werven waar je als onderaannemer tewerkgesteld staat. Zowel in Nederland als in     België. Aangezien je je stellingen niet op de markt brengt lijkt me een CE-markering dus overbodig? Zijn er andere markeringen of iets waar je aan moet voldoen om met     je stellingen overal in orde te zijn?

2. Je bent een metaalbedrijf en een klant vraagt om bestaande transportkarren, of hulpstukken voor een heftruck te maken. Hier stel je dan wel een CE-dossier voor op           veronderstel ik, omdat je uiteindelijk het onderdeel verkoopt aan je klant.
    Blijft dit verhaal dan ook hetzelfde als je bestaande constructies van de klant uitbreidt met enkele kleine aanpassingen? Is het dan nuttig om een CE-dossier op te stellen     en kenplaatjes op het onderwerp te hangen?

Iemand die hier wat meer info over weet, of weet waar ik met dergelijke vragen terecht kan?

Vriendelijke groeten
king nero

Re: CE of andere markeringen te gebruiken?

Eerst dien je na te gaan of het geconstrueerd deel wel degelijk onder een verordening die CE-markering verplicht, valt. Voor de bouwproductenverordening gaat het over staal, roestvast staal en aluminium constructieve delen in de civieltechnische en bouwkundige sector.

Dus alle onderdelen voor de bouwsector die voldoen aan bepaalde voorwaarden vallen hieronder, en zijn dus verplicht CE te markeren en vergezeld te zijn van een prestatieverklaring.

Stellingen of onderdelen voor heftrucks, karren en dergelijke vallen niet onder de EN1090.

zie ook pm
MaseX

Een CE attest hebben voor de producten die je maakt is geen overbodig luxe.

Je geeft hiermee aan, dat jouw product geschikt is voor de Europese markt en dat gebruikers geen risico's lopen, denk hierbij aan gezondheid.

Voor zover ik weet, moeten grote aanpassingen aan een apparaat altijd weer opnieuw getest worden.

Laatst had ik ook een klant die de CE attest vroeg van een van onze bewakingscamera's, dit hebben wij dan ook moeten toesturen anders zou de koop niet meer door gaan en het ging hier toch wel om 300 stuks!

Lees onderstaand artikel maar even door.

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=885
Benm

Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting.

Stel dat ik een verlengsnoer wil maken dat toegelaten is op de europese markt, en het inwendige ontwerp daarvan kopieer van een reeds CE gecertificeert product. Op technisch vlak maak ik het exact na, maar het komt wel in een andere kleur, met een iets andere afwerking etc zodat het geen slaafse nabootsing is (om intellectueel eigendomsproblemen te voorkomen). Als ik redelijk kan aantonen dat het product op de punten van belang (kruipafstanden, dikte geleiders, brandveiligheid van het plastic etc) gelijk is met het goedgekeurde product, dan volstaat het om een notified body in te schakelen en zo te CE markering te verkrijgen.

In dit hele proces is het absoluut niet nodig dat ik mijn product aan enige test onderwerp, uitsluitend dat ik aantoon dat het minstens zo goed is als een reeds gecertificeerd product.

Dit levert uiteraard risico's met zich mee, bijvoorbeeld als ik zou liegen tegen de notified body en gewoon wat dunner draad gebruik om kosten te besparen. Waarschijnlijker is dat de notified body me gaat helpen en een product vind dat ook dat dunnere draad gebruikt en wel een CE markering heeft, waadoor het product 'goed genoeg' is.

Dit systeem is uiterst faalbaar omdat die notified bodies meer pennenlikkers zijn dan bijvoorbeeld keuringsinstituten. De aanwezigheid van een legitiem CE keurmerk wil absoluut iet zeggen dat het product waar het op staat uberhaupt getest is op welk aspect dan ook. Daarbij komt natuurlijk de issue van niet-legitieme CE markeringen als 'china export' dat er best op lijkt maar uberhaupt geen eisen stelt.
Victory through technology
MaseX

Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting.

Stel dat ik een verlengsnoer wil maken dat toegelaten is op de europese markt, en het inwendige ontwerp daarvan kopieer van een reeds CE gecertificeert product. Op technisch vlak maak ik het exact na, maar het komt wel in een andere kleur, met een iets andere afwerking etc zodat het geen slaafse nabootsing is (om intellectueel eigendomsproblemen te voorkomen). Als ik redelijk kan aantonen dat het product op de punten van belang (kruipafstanden, dikte geleiders, brandveiligheid van het plastic etc) gelijk is met het goedgekeurde product, dan volstaat het om een notified body in te schakelen en zo te CE markering te verkrijgen.

In dit hele proces is het absoluut niet nodig dat ik mijn product aan enige test onderwerp, uitsluitend dat ik aantoon dat het minstens zo goed is als een reeds gecertificeerd product.

Dit levert uiteraard risico's met zich mee, bijvoorbeeld als ik zou liegen tegen de notified body en gewoon wat dunner draad gebruik om kosten te besparen. Waarschijnlijker is dat de notified body me gaat helpen en een product vind dat ook dat dunnere draad gebruikt en wel een CE markering heeft, waadoor het product 'goed genoeg' is.

Dit systeem is uiterst faalbaar omdat die notified bodies meer pennenlikkers zijn dan bijvoorbeeld keuringsinstituten. De aanwezigheid van een legitiem CE keurmerk wil absoluut iet zeggen dat het product waar het op staat uberhaupt getest is op welk aspect dan ook. Daarbij komt natuurlijk de issue van niet-legitieme CE markeringen als 'china export' dat er best op lijkt maar uberhaupt geen eisen stelt.
Hmm vraag me dan wel af waarom die pennenlikkers er nog zijn als ze toch niet veel toegevoegde waarde hebben.
En ISO dan? Is die wel strenger dan een CE keur?
Wel ik weet waar ik toen heb gewerkt moesten ze een CE attest laten zien anders ging de verkoop niet door.
Op die CE test zag ik diverse keuringen staan, met alle nummers en codes erbij.
Tuurlijk zullen Chinesen lak hebben aan zo een CE keur en maken wat ze maken kunnen.
Toch denk ik niet dat alle Chinese bedrijven zo zijn, ook in China heb je goede en hele slechte bedrijven.
Persoonlijk ben ik wel een voorstander van " alles behalve CHINA! "
king nero

MaseX schreef: Een CE attest hebben voor de producten die je maakt is geen overbodig luxe.
Een CE-markering mag je enkel meegeven bij producten die onder een bepaalde reeks van normen vallen. Niet zomaar bij eender wat.
Een CE-markering geef je ook niet steeds aan een product. In de staalbouw certificeer je jouw productiemethoden, en niet het uiteindelijke product.
Benm

Als je doelt op ISO in de zin van ISO9001 certificering: dat slaat op de kwaliteitscontrole binnen een bedrijf, niet op de kwaliteit van de producten. Je kan bijvoorbeeld best expres een gebrekkig product maken in een 9001 gecertificeerde omgeving, als je vooraf vaststelt dat het gebrek bij het product hoort, en het product dus wel consequent aan je (inferieure) kwaliteitseisen voldoet.

Een CE markering -kan- samengaan met andere normen die een nummer of kenmerk hebben. Bijvoorbeeld een stekkerdoos die voldoet aan bepaalde normen voor electrische veiligheid (isolatie etc), brandveiligheid, (spat)waterbestendigheid en dergelijke. Het CE kenmerk krijg je echter niet omdat het product eraan voldoet. Die andere normen kunnen wel weer belangrijk zijn voor verkoop buiten de EU, net als dat je in de EU op veel producten amerikaanse normen aantreft.
demooy

Benm schreef: Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting.

'Dat het testen van je product vereist is voor een CE markering is een misvatting'
- waar het om gaat is dat je zorgt dat het product wat je op de markt zet of in gebruik neemt voldoet aan de wettelijke eisen die hieraan gesteld worden. Testen kan hier aan bijdragen, maar is mischien niet nodig. Dit hangt af van je product en wat de richtlijnen hier over zeggen.

- wat vooral een misvatting is is dat een Notified Body ervoor zorgt dat jij je CE markering 'krijgt'. Een CE markering geeft aan dat je product voldoet aan de Europese wetgeving die op jouw product van toepassing is ( laagspanningsrichtlijn, machinerichtlijn, EMC richtlijnen etc ). Het aangeven dat je product hier aan voldoet ( in de zogenaamde conformiteitsverklaring)  is iets waar de producent of importeur zelf voor tekent en zich verantwoordelijk voor stelt. Je kunt een Notified Body inschakelen wanneer je meer zekerheid wilt hebben dat je product ook daadwerlijk voldoet aan de gestelde eisen vanuit de richtlijn. Voor sommige producten ( bijvoorbeeld een kettingzaag ) ben je verplicht om een Notified Body in te schakelen i.v.m. hoge risico's die het product met zich meebrengt.
Hoe dan ook, jij als producent of importeur bent verantwoordelijk voor het in de markt brengen of in bedrijf stellen van een veilig product, niet de Notified Body.

- dat kan inderdaad, maar een extra bevestiging via een Notified Body zal toch wel fijn zijn. Stel nu dat je kabel toch wegsmelt en brand veroorzaakt? Dan sta je sterker met een onafhankelijke partij die, d.m.v. bijvoorbeeld testen, jou kan bijstaan dat het probleem niet aan jouw kabel heeft gelegen maar misschien wel verkeerd is toegepast?

- een beetje notified body gaat dan ook niet op de blauwe ogen van een producent of importeur af ;)

- het system is niet zozeer faalbaar vanwege de 'pennenlikkers' maar omdat producenten en importeurs liever niet willen betalen en al gauw vinden dat hun product geen gevaar met zich meebrengt ( want alleen professioneel gebruik, alleen CE ingekochte onderdelen dus moet goed zijn ). Oftewel, ze willen snel een rapportje waarin alleen staat wat er wel goed is aan het product en de gebreken liever niet benoemen. Notified Bodies zijn helaas niet even goedkoop, ook zij zitten aan procedures en regelgevingen vast die veel geld kosten. Maar zeg zelf, had je niet liever wat meer betaald voor een veilig product dan wanneer een van je personeelsleden een ernstig letsel oploopt of dat je product uit de markt gehaald moet worden vanwege ontbrekende veiligheidsvoorzieningen? ( beide scenarios zijn een heel stuk duurder dan een keuring ).

demooy

king nero schreef: Een CE-markering mag je enkel meegeven bij producten die onder een bepaalde reeks van normen vallen. Niet zomaar bij eender wat.
Een CE-markering geef je ook niet steeds aan een product. In de staalbouw certificeer je jouw productiemethoden, en niet het uiteindelijke product.

de CE markering mag je meegeven wanneer je product voldoet aan de geldende richtlijn. Om dit aan te tonen kun je gebruik maken van normen. Dat je product voldoet aan een norm wilt niet automatisch zeggen dat je product voldoet aan de richtlijn. Er kunnen ook meerdere richtlijnen van toepassing zijn op je product en dus ook meerdere normen.
Benm

Wellicht had ik liever wat meer betaald voor een veiliger product. Probleem is alleen dat je als afnemer niet aan een CE keurmerk kunt zien of een product daadwerkelijk veilig is.

Zo'n stekkerdoos is een aardig voorbeeld waarbij je de kantjes eraf kunt lopen als producent/importeur. Iets te dunne draadjes gebruiken om koper te sparen, dat soort werk. Vervolgens zoek je iets met even dunne draadjes dat al een CE keur draagt, stempeltje erop, 250V/16A erop en in het schap bij de action.

Gaat allemaal goed, vrijwel niemand gebruikt die dingen onder vollast en er komen geen klachten. Tot iemand besluit er zn stofzuiger en zaagtafel op aan te sluiten op een zomderse dag en de isolatie eraf smelt. Dan komt er natuurlijk een aansprakelijkheidsvraag en die kan in het nadeel van de importeur/producent uitvallen. De schade door het defecte product is al ontstaan, en kan natuurlijk ook letsel zijn.

In die zin is een keurmerk dat daadwerkelijk tests uitvoert aanzienlijk beter. Als je die stekkerdoos naar TNO had gestuurd zouden ze er bij 25 graden celcius gewoon 16 ampere doorheen hebben gejaagd en vervolgens oververhitting van het snoer hebben gezien: afgekeurd.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”