Ik heb pas een huis gekocht uit 1974 met een licht hellend plat dak. Ik heb dat recent laten isoleren (120mm dikke PIR platen) met daarop een extra laag bitumen.
Eigenlijk wil ik ook graag nog zonnepanelen plaatsen maar ik vraag me af of het dak er dat nog bij kan hebben.
Het dak wordt gedragen door een balkenlaag 50 x 150 hoh 100cm. Maximale overspanning is 270cm.
In 1974 heeft men daarop dakplaten gelegd van 37mm dik bestaand uit 18mm spaanplaat, een dampremmende laag en 18mm PUR isolatie. De spaanplaatlaag is tevens het plafond van de slaapkamers (balken zitten in het zicht). Boven op de dakplaten is dit gedekt met bitumen. En sinds kort daarop dus dikke isolatie met nogmaals bitumen.
De hellingshoek van het dak (en dus ook van de balken) is -geschat- 15 tot 20 graden.
Ik vraag me nu af hoe ver ik van de kritische grens af ben. Kan dit dak de extra belasting van zonnepanelen aan en zo ja, hoeveel dan?
Zelf weet ik niks van dit soort berekeningen maar als ik de hedendaagse normen bekijk maak ik me wel zorgen.
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Rob