forumask
Artikelen: 0

productie zwavelzuur

Beste,

Bij de productie van zwavelzuur wordt SO2 geoxideerd tot SO3, waarna SO3 geabsorbeerd wordt in water. Om hoge conversies van SO2 naar SO3 te bekomen, neemt men vaak een tussenstroom in die oxidatiereactor weg en stuurt men die in een eerste absorptiekolom. Zo wordt SO3 uit deze gasstroom verwijderd en verschuift het evenwicht dus naar rechts (meer productie van SO3 uit SO2).

Ik vraag me echter af: wanneer je die gasstroom SO2,SO3 door de absorptiekolom stuurt, is er dan ook geen absorptie van SO2 in het water? Zo verlies je uiteindelijk toch ook je reagens SO2 om dit dan later in het 4e katalytische bed om te zetten naar SO3?
Pinokkio
Pluimdrager

Re: productie zwavelzuur

Zonder processchema is deze vraag niet te beantwoorden (althans niet door mij).
Margriet
Pluimdrager

Re: productie zwavelzuur

forumask schreef: ...
Ik vraag me echter af: wanneer je die gasstroom SO2,SO3 door de absorptiekolom stuurt, is er dan ook geen absorptie van SO2 in het water? Zo verlies je uiteindelijk toch ook je reagens SO2 om dit dan later in het 4e katalytische bed om te zetten naar SO3?
Los van allerlei technische aspecten ter info:

SO3  lost ook op in geconcentreerd zwavelzuur, met water vormt  zich zwavelzuur volgens: SO3 + H2O → H2SO4 dit is normaal gesproken een aflopende reactie. Zwavelzuur is eens sterk zuur, in water inoniseert het, afhankelijk van de omstandigheden, (bijna) volledig.

Met SO2 is dat anders. Als dit gas oplost in water onstaat het volgende evenwicht: SO2 + H2O ⇔ H+  + HSO3-

In aanwezigheid van een sterk zuur, hoge concentratie H+ , komt het evenwicht (bijna) geheel links te liggen en heb je dus alleen of voornamelijk te maken met een oplossing van SO2 waarbij zich afhankelijk van temperatuur en druk het volgende evenwicht instelt. SO2 (g) ⇔ SO2 (aq)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”