Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
cock
Artikelen: 0

Een ruimte zonder materie

Een ruimte zonder materie
In het boek “Einstein Kwanten en relativiteit een revolutie in de natuurkunde" citeert de auteur (Silvia Bergia) op p. 62, de theoretici Kip Thorne, Charles Miller en Jonh Weeler, die hun visie op de relatie vorm van de ruimtetijd en de aanwezeigheid van materie als volgt samenvatten: “ De ruimte werkt op de materie in en zegt hoe zij zich moet bewegen, omgekeerd werkt de materie in op de ruimte(-tijd) en zegt haar hoe ze zich moet krommen.”.  Waaruit ik meen te mogen besluiten dat 1) een ruimte zonder materie niet gekromd is, en dus theoretisch als een driedimensionale Euclidische ruimte gedacht kan worden, en  2) Waaruit ik meen  te mogen besluiten dat we ons een dergelijke ruimte als een  driedimensionaal oneindige ruimte  kunnen voorstellen, waarin bv. oneindige rechten kunnen gedacht  worden.  Met het eerste besluit sta ik niet alleen, ook Einstein schrijft in zijn boek “Mijn theorie” (vertaling in Spectrum, negende druk p. 89) dat, hoe minder materie er is, hoe meer de ruimte op een Euclidische ruimte zal lijken.
Waaruit ik meen te mogen besluiten dat een (hypothetische?) ruimte voor het ontstaan van materie, (althans theoretische volgens de SRT) een Euclidische ruimte was,  met oneindige afmetingen.
Graag uw commentaar.
Michel Uphoff
Moderator

Re: Een ruimte zonder materie

Waaruit ik meen te mogen besluiten dat een (hypothetische?) ruimte voor het ontstaan van materie.

Bij de oerknal zijn energie & materie, de natuurwetten, ruimte & tijd ontstaan. Net zoals materie en energie twee verschijningsvormen van hetzelfde zijn, zijn ruimte en tijd dat ook. Ze vormen tezamen de ruimtetijd. Voor de oerknal was er geen ruimte en dus geen tijd. Eerder dan de oerknal is dan niet bestaand.

Het lijkt mij niet zo zinnig te filosoferen over afmetingen en vorm van dat niets dat niet kan bestaan.
physicalattraction
Moderator

Re: Een ruimte zonder materie

Opmerking moderator

Deze topic heeft niets met wetenschap te maken, en gaat derhalve op slot.

Terug naar “Natuurkunde”