@Benm, mensen aan het werk zetten, en zo credits investeren?? Kun je een voorbeeld geven, want dit herken ik niet.
Ik heb er nooit van gehoord dat iemand zijn tegoed tegen rente uitleent. Dat heeft naar mijn gevoel totaal geen zin.
Credits zijn zeker overdraagbaar. Alles gaat giraal, er bestaan geen coupures. Dus iemand kan zijn tegoed overmaken om niet aan een ander overmaken. Als een deelnemer overlijdt bijvoorbeeld.
Wij hebben ervoor gekozen, dat de credits niet inwisselbaar zijn met euro's. Zo blijft het een geheel onafhankelijk betaal systeem.
Wel zijn er 'dubbelleden': die zijn ook lid van een andere ruilkring, zij kunnen creditsoorten omwisselen.
Belangrijk punt bij de ruilkringen is dus die onafhankelijkheid. Er vloeien geen waarden weg naar 'hogere machten' buiten de kring.
Dit is volgens mij bij Griekenland aan de hand. Het land is verarmd door allerlei trucs, die erop neerkomen dat hun onafhankelijkheid werd doorbroken.
Voorbeeld: er is 2000 km spoorlijn aangelegd, die niet gebruikt wordt. De leningen die daarvoor werden afgesloten bij banken in Europa, kunnen niet worden terugbetaald, maar de bonussen en het smeergeld voor de leningen is natuurlijk wel in zakken van rijkaards gekomen. De burgers van Europa moeten op een of andere manier opdraaien voor de tekorten.
Daarom ben ik voor een soort kringensysteem om mij (elk mens) heen: gezin, buurt, stad, regio, land enz.
Als ik iets niet kan, helpt mijn gezin mij. Als wij het niet kunnen, de buurt. Ik kan niet voor voedsel zorgen, dat doen de tuinders. Ik kan niet voor verdediging van mijn huis zorgen, dat doet de politie en het leger.
Bij elke overgang van een grens naar een grotere kring, is er sprake van betaling en van iets terugkrijgen van een hogere orde.
Er moet telkens een evenwicht zijn. In de huidige, zeer complexe situatie, zijn die evenwichten niet zichtbaar en zijn aan het wankelen gebracht.
Nog een ander punt bij Griekenland. Ze hebben met de cijfers gerotzooid. Dat is wiskundig aan te tonen met de Wet van Benford.
Laat mensen zich eens afvragen wie hebben gefraudeerd. Zijn dat de arme en hardwerkende Grieken? Of zijn dat de ambtenaren die dit in opdracht van de elite deden??
Wat mij betreft maakt dit voorbeeldje duidelijk, dat elites van de landen onderling solidair zijn. Ten koste van hun volkeren.