De vraag waarom de motor schuin hangt, kan worden beantwoord door te kijken naar het krachtenevenwicht én het momenten evenwicht
in het referentieframe van de motorrijder.
Voor een stilstaande waarnemer is dat een draaiend referentieframe; terwijl in dat frame motor stil staat terwijl de hele wereld draait.
In dat referentieframe werken de volgende krachten op de motorrijder:
- De zwaartekracht naar beneden die aangrijpt in het zwaartepunt
- De centripetaalkracht gericht naar de buitenkant van de bocht die aangrijpt in het zwaartepunt
- De normaalkracht omhoog die aangrijpt op de grond, gelijk en tegengesteld gericht aan de zwaartekracht
- De wrijvingskracht opzij, die aangrijpt op de grond, gericht naar het midden van de bocht, gelijk en tegengesteld gericht aan de centripetaalkracht
Voor een evenwicht gelden twee voorwaarden:
- Resulterende kracht = 0. Dat volgt direct uit de opsomming van de krachten.
- Moment = 0. Neem het punt waar de band de weg raakt als het draaipunt. Je zult zien dat aan de voorwaarden is voldaan als de motor de richting aanneemt van de vectorsom van zwaartekracht en centripetaal kracht.
Voor een stabiel evenwicht geldt nog de voorwaarde:
- Als de motor een beetje gekanteld wordt, ontstaat een moment dat de motor doet draaien in de richting van het evenwicht.
Dat blijkt zo te zijn: als de motor te schuin hangt, dan blijft de zwaartekracht gelijk maar de centripetaal kracht wordt groter omdat het massamiddelpunt een scherpere bocht maakt als het naar binnen toe verplaatst.
Oef, ik vond dit een moeilijke vraag en ik vind het vreemd dat ik het mezelf nooit echt heb afgevraagd hoe dit werkt.
Je kunt het dus begrijpen als je het schuin hangen als een staticaprobleem benadert in het referentieframe van de motorrijder waarin de centripetaalkracht een reële kracht is.
Centripetaalkracht bestaat niet in het frame van een stilstaande waarnemer, het is voor deze waarnemer een schijnkracht maar voor de motorrijder bestaat deze kracht wel.
De reden waarom de motor schuin hangt wordt niet echt verklaard door de
bron die je citeert. Er staat wel ergens dat de som van de momenten nul is maar in het plaatje ontbreekt de centripetaalkracht dus we weten als we naar het plaatje kijken nog steeds niet waarom de som van de momenten nul is (en volgens het plaatje zou de motorrijder opstijgen want de normaalkracht is groter dan de zwaartekracht).
Er staat ook dat de motor automatisch bepaalt hoe groot de hellingshoek is, maar er staat niet het antwoord op de vraag die dan bij elke fysicus op de lippen brandt: waarom is dat zo?