Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
gast023
Artikelen: 0

Wiskunde bij HBO / WO opleidingen

Hallo!

Ik ben op zoek naar interessante studies, liefst HBO maar WO mag ook.

Wiskunde B1,2 (oude VWO) met een 10 geslaagd en via andere studie kennis gemaakt met WO wiskunde: vooral dingen als propositie- en predikaatlogica en verzamelingenleer werden als zeer plezierig ervaren en ook bij deze studie (propodeuse informatica WO) voor de wiskunde vakken cijfers 9 - 10.

Nu beetje rondkijken wat er eigenlijk allemaal voor opleidingen zijn met veel wiskunde. Een biomedisch tintje is welkom, maar niet noodzakelijk. Ik ben er al veel tegengekomen, maar kan niet goed achterhalen welke wiskunde er in de opleiding wordt behandeld. Bijvoorbeeld MBRT: ja, wiskunde komt er in voor. Maar wat moet ik mij daarbij voorstellen?

HBO heeft de voorkeur, en kwam zodoende op studies als elektrotechniek.

Maar behalve dat het "veel wiskunde" is, vraag ik mij af of ik wel mijn wiskunde - behoefte ermee kan stillen. Is het echt lekker pittig, komen de bovengenoemde onderwerpen er ook in voor? Zijn er misschien boeken die je kan aanraden om door te nemen om zo te kijken of het me bevalt, als ik het specifiek heb over wiskunde in elektrotechniek?

Ik hoop dat ik dit op de juiste plek heb geplaatst, ik twijfelde met het café.
Benm

Re: Wiskunde bij HBO / WO opleidingen

Waarom gaat je voorkeur uit naar HBO?

Niet dat wiskunde niet belangrijk is voor zaken als bijvoorbeeld electrotechniek of materiaalkunde, maar dat zal vooral toegepast zijn en niet abstract.

Als je een voorliefde hebt voor moeilijke wiskunde denk ik dat je het beter in het WO kunt zoeken. Niet noodzakelijk in wiskunde zelf (tenzij je purist bent), maar ook bijvoorbeeld in zaken als theoretische natuurkune of quantumchemie.

In technische vakken heeft men over het algemeen een hekel aan zuivere wiskunde en genieten eenvoudigere benaderingen de voorkeur. Het beetje dat je ernaast kunt zitten is meer veiligheidsmarge dan daadwerklijk interessant.
Victory through technology
PAAC

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31
Anton_v_U

Voor elektrotechniek heb je erg veel wiskunde nodig. Heel erg veel.

En het is nogal abstract, vooral op het WO. Ik vind abstract en toegepast trouwens geen tegenspraak. Je moet je vaak door veel abstracte begrippen heen bijten om de  toepassingen te kunnen begrijpen. Er is wel een belangrijk verschil tussen een gewone universiteit (fundamenteel) en een technische  universiteit (technisch/toegepast). Dat verschil ligt in het karakter van de studie, het niveau is hetzelfde.

Het basis wiskunde programma in het WO is voor studies aan een TU  als natuurkunde, werktuigbouwkunde en elektrotechniek ongeveer hetzelfde. Dat was in mijn tijd (en nog steeds denk ik) analyse, lineaire algebra, kansberekening en statistiek, complexe functietheorie. Daarnaast kun je tal van keuzevakken kiezen, bijvoorbeeld informatie theorie, coderingstheorie en getaltheorie of tensorrekening.

Bij elektrotechniek krijg je een flinke dosis fysica: onder meer mechanica, atoomfysica, elektrodynamica, kwantummechanica, statistische fysica, veldentheorie, elektromechanica, optische signaalverwerking. De meeste van deze vakken hebben stevige wiskunde in zich.

Logica en verzamelingenleer kent veel toepassingen in vooral digitale schakelingen.  Voor elektrotechniek (en ik neem aan ook voor natuurkunde en informatica) is verder een flinke dosis numerieke  wiskunde nodig.

Daarnaast is er bij elektrotechniek (net als bij andere studierichtingen aan een TU) veel aandacht voor ontwerpvakken en toepassingen: elektronica, schakelingen, meet en regeltechniek, telecommunicatiesystemen, biomedische systemen en informatica (algoritmen).

De vraag is: is deze combinatie van Wiskunde, Fysica, Techniek en Ontwerpen iets voor jou. De vraag is niet of de studie voldoende (wiskundige) uitdaging biedt want dat zit wel goed.

HBO kan een prima alternatief zijn, vooral als je de toepassingen wilt begrijpen en de fundamenten daaronder minder belangrijk vindt. Voor een WO studie moet je iemand zijn die steeds het naadje van de kous wil weten en steeds verder doorvraagt. Dat is geen kwestie van meer of minder aanleg (al is een WO studie wel wat moeilijker) maar  van karakter en interesse.
Benm

Het is misschien ook een beetje wat voor onderwijscultuur je wilt hebben, HBO is vaak schoolser dan een (technische) universiteit.

Als je goed bent met theorie en zelfstandig denken en werken denk ik dat een TU te verkiezen is boven een HBO, veronderstelt dat je interesse hebt in praktische toepassing. Voor iets als electrotechniek waarbij je voordeel wilt hebben van je sterke wiskundige inzicht zou ik zeker naar een technische universiteit kijken.

Gezien je bij een propadeuse informatica al zeer hoge cijfers haalt voor wiskundige vakken denk ik niet dat een hbo opleiding je op dat gebied enige uitdaging zal bieden. Wellicht wel op andere gebieden, maar de vraag is of je dat moet willen.
Victory through technology
gast023

De reden dat mijn voorkeur uit gaat naar HBO opleidingen, is dat ik denk ik niet meer de capaciteiten heb om een reguliere, voltijd WO opleiding aan te kunnen, en dan vooral een pittige technische / beta opleiding. Ik kan het misschien nog wel, maar niet op het tempo dat het wordt aangeboden.

Ook heb ik inderdaad wel de behoefte om dingen te kennen en te kunnen: ik wil wel graag kennis hebben en ook dat ik iets kan. Maar het waarom, dat hoef ik niet zo nodig te weten.

Spreekt misschien elkaar tegen, maar ik kan heel gelukkig zijn met de moeilijkste vraagstukken op te lossen, zonder dat ik eigenlijk weet hoe aan de gebruikte formules is gekomen, of al die wetenschappelijke achtergrond.

Maar omdat ik WO zeker nog niet heb uitgesloten, ben ik blij met de antwoorden. Ik moet bekennen dat ik de Fysica richtingen al snel heb weggewoven (dat is toch niets voor mij), hoewel ik er eigenlijk nooit naar gekeken heb.

Het schoolse is dan wel iets wat me een beetje minder lijkt aan het HBO, vooral omdat ik tegen de 30 ben, en mijn andere opleidingen en dergelijke ook zelfstandiger heb gedaan.

Bedrijfswiskunde sla ik over, ook econometrie heb ik nog even aan gedacht, maar economie / bedrijf dat is voor mij geen doen, dat zit er echt niet in. Ik zou dan liever denken aan leraar wiskunde, maar dat is op het HBO niet echt een flinke hoop moeilijke wiskunde, en met WO duurt het wel erg lang.
PAAC

Aardblij schreef: Ik zou dan liever denken aan leraar wiskunde, maar dat is op het HBO niet echt een flinke hoop moeilijke wiskunde, en met WO duurt het wel erg lang.
Wat ik heb meegekregen aan verschil tussen eerste graads en tweede graads, is dat er bij tweede graads wat meer nadruk wordt gelegd ook met omgang van leerlingen en manier van uitleggen etc. (maar dat is ook alweer paar jaar geleden, kan nu anders zijn)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Terug naar “Wiskunde”