Sigiva
Artikelen: 0

Operatie oogarts

Heeft er iemand een idee welke opleiding(en) ik zou moeten volgen vooraleer ik een oogarts kan assisteren bij zijn operaties? Ik heb momenteel al mijn diploma's van optiek en optometrie maar ik heb geen idee wat er vereist is voor men in de operatiezaal mag assisteren.
Olof Bosma
Moderator

Re: Operatie oogarts

Dit onderwerp is verplaatst naar Studiekeuze
dat wel natuurlijk
anusthesist

Je moet de opleiding operatieassistent volgen. Hiervoor is naar mijn weten alleen een havo-diploma al voldoende (alles beter dan dat vergroot je kansen zoals een HBO-V propedeuse). Je wordt dan in een ziekenhuis opgeleid door een operatieassistent die gecertificeerd is om op te leiden.

Uitgaande van het feit dat je wel tenminste een havo-diploma op zak hebt, is het dus gewoon een kwestie van naar vacatures zoeken voor OK-assistent.

Hier een voorbeeld van de opleidingseisen voor OK-assistent in UMCU:

https://www.werkenbijumcutrecht.nl/Paginas/Leerling-Operatieassistent.aspx#.VaZew4ZXenM
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Sigiva

zou men dit ook kunnen volgen in België, want daar vind ik bijna niets ervan, de opleiding in Nederland had ik ook gezien, maar dat vond ik toch net iets te ver
anusthesist

Ik neem aan dat ze in Belgie ook een soortgelijke opleiding hebben. Apart dat je daarover niets kunt vinden. Anders overleg je met de oogarts waar je voor werkt als optometrist. Of ben je een particulier?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Sigiva

Ik werk niet als particulier, maar het probleem is dat ze ook niet echt weten wat ik zou moeten volgen als opleiding aangezien ze normaal met verpleegkundigen werken in het ziekenhuis. Maar alvast bedankt voor het antwoord, dan zoek ik nog verder naar opledingen die gelijkaardig zijn met deze van operatieassistent in Utrecht

Terug naar “Studiekeuze”