arretjenof
Artikelen: 0

Wisselstroom motor draait verkeerde kant op.

Hoi,

Ik het hier het losse binnenwerk (de motor) van een tafel-vertilator. DIe heb ik ooit samen met de de rotor bewaard om een keer strategisch aan de muur te bevestigen, maar dan zonder al dat nutteloze, resonerende plastic wat normaal om zo'n ding zit. Dat geldt trouwens ook voor het rooster wat normaal om de rotor zit; zorgt voor herrie, en toch niet nodig als ik de motor ergens hoog aan de muur hang.

Maargoed, ik heb destijds bij het uit elkaar halen gewoon onderdelen gescheiden en wat niet nodig was weggegooid. Nu wilde ik hem laatst inderdaad gaan bevestigen, maar eerst bedenken hoe ik het aan-/uit-schakelen wilde gaan regelen.

Normaal zitten er 4 knoppen op voor 3 standen (laag - midden - hoog) en uit.

Corresponderend aan de 3 snelheden komen er 3 gekleurde kabels uit de motor; geel, blauw en grijs.
Een vierde kabel, de witte, is (dacht ik) de nul-draad.

Even testen, en mijn vermoeden klopt:
Met een multimeter meet ik inderdaad 3 verschillende impedanties als ik steeds een gekleurde draad combineer met de witte.
Tussen de gekleurde onderling bestaat geen (meetbare) elektrische verinding.

Dus, om de test af te ronden sluit ik een 220V stekker+snoer aan op de witte draad en een gekleurde. Stroom erop en brrrrr ..  de motor draait netjes. Dat werkte met alle drie de draden, waarbij de motor bij de verschillend gekleurde draden inderdaad netjes op 3 verschiullende snelheden liep.

Tot zover alles normaal en volgens verwachting. Maar mijn verbazing was des te groter toen ik de rotor op de as van de motor schoof: 
De motor (en dus rotor) draait steevast de verkeerde kant op!!!

Dit begrijp ik even niet, en ik was benieuwd of hier op dit forum iemand kan verklaren waarom dit gebeurt? 
Voor de duidelijkheid is een foto van de bewuste motor bijgevoegd.

Alvast dank!

gr.arjen
Bijlagen
motor
motor 2977 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Wisselstroom motor draait verkeerde kant op.

Waar is de condensator gebleven?
Benm

Re: Wisselstroom motor draait verkeerde kant op.

Inderdaad, daarmee maak je normaliter een soort 'extra fase' die de draairichting bepaalt. Dat het ding uberhaupt draait is waarschijnlijk te danken aan assymetrie of remanent magnetisme. Ik vermoed dat je hem de gewenste kant op kunt laten draaien door het blad vast te houden, de stroom in te schakelen, en het daarna een zetje de goede kant op te geven. Overigens zou ik niet aanraden dat daadwerkelijk te doen, hard draaiende bladen en vingers zijn geen goede combinatie, en tegengehouden electromotoren zonder stroombeperking ook niet.
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”