lord anubis
Artikelen: 0

Draadbouten in beton

Beste,

Ik heb een betonnen fundering berekend en in de bovenzijde moeten een aantal draadeinden M14 geplaatst worden.

Hoe bepaal je nu hoe ver ze in het beton gestort mogen/moeten worden?
Kan er niets over vinden. Ben zelfs op zoek geweest in ouderwetse bibliotheken. ;)

Ik had deze vraag aan een ing. gevraagd en die wist het niet. Wel maakte hij de opmerking, nadat ik zei dat ik ze aan de korf vast wilde lassen op 300mm diepte, dat dat niet mocht. Er kwam helaas geen beredenering bij?!

Iemand een berekening, antwoord of verwijzing?

Benm

Re: Draadbouten in beton

Is het gebruikelijk om draadeinden zomaar in gegoten beton te steken?

Het lijkt me ergens veranstig als daar een of ander anker aan zat (desnoods een platgeharmerd stuk oid) om te voorkomen dat ze eruit gedraaid kunnen worden - er is feitelijk alleen wrijving die dat voorkomt.
Victory through technology
riennl

Hallo

Het beste resultaat is om het draadeind om te buigen zodanig dat hij een "voetje"  krijgt van ca 70 mm

Deze zet je als het kan onder de mat van de bewapening zodanig dat het "voetje"40 mm onderzijde beton blijft.

300 mm onder bovenzijde beton is meer als voldoende.

Ik zie geen enkele reden waarom hij niet gelast zou mogen worden. Uiteindelijk zijn staalmatten ook gelast
lord anubis

Bedankt voor jullie antwoorden, maar wat jullie aangeven is natuurlijk bekend.

Echter na er over nagedacht te hebben denk ik over,het niet lassen, gaat richting het niet goed verwijderen van slak. Lucht en vocht laat het daar goed roesten.

Ik zal gewoon uitvoeren zoals hier aangehaalt. Misschien ter volledigheid, er zou uberhaupt haaks op het draadstaal een ø 12 beton ijzer gelast worden en deze aan de korf.

De "spanning van een (b.v wel rechte) draadstaal hoe bereken je dat?" vraag, blijft wel open. Mocht echter iemand een stukje technisch doc hebben, welkom.
klazon
Pluimdrager

Het hangt er ook vanaf wat je op die ankerbouten vast wil zetten. Als het gaat om een windmolen van 30 meter hoog, dan is dat heel wat anders dan een houten schuurtje wat je alleen maar wil behoeden tegen wegwaaien.
Rola

Welke kwaliteit en wat is de uitvoering?

Gladstaal of volledig voorzien van draad.

Gladstaal in 4.6 kwaliteit voorzien van haak, verankeringslengte is uit te rekenen met de nen 6720 of de eurocode beton. Draadeinden in 8.8 mogen niet gebogen worden, verankering middels volgplaten.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”