Hallo
Vandaag las ik dit artikel over robots die zogenaamd zelfbewustzijn laten zien:
http://www.iflscience.com/rise-machines-robot-demonstrates-self-awareness-solving-logic-puzzle
Het lijkt mij een beetje een stomme, typisch populair-wetenschappelijk iets om dit zelfbewustzijn te noemen.
Mijn idee was dat je zoiets met doodnormale booleaanse logica gemakkelijk na kan doen, alleen ben ik geen held op dit gebied. Ik heb sinds kort een arduino, maar ben (nog) niet echt bedreven in de electrotechniek en met de Arduino.
Mijn idee is om bijvoorbeeld 3 LED's te hebben die zo geprogrammeerd worden dat ze willekeurig aan of uit zijn (maar altijd minstens ééntje aan) een te doen alsof elke LED de andere twee observeert. Dit lijkt mij best te doen aangezien LED's halfgeleiders zijn, dus als je voor elk LEDje een circuitje naar de twee andere LED's maakt, krijgt deze of wel, of geen signaal afhankelijk van of de LEDjes aan staan of niet (zegmaar het waarnemings gedeelte).
Hierop zou toch best een programmatje geschreven kunnen worden dat als bijvoorbeeld de LEDjes elk "niets van zich laten horen", voor bijvoorbeeld 5 seconden, ze als resultaat geven allemaal aan te staan, maar als bijvoorbeeld één aanstaand LED'je twee ziet die uitstaan, hij direct weet dat hij wel degene moet zijn die aan staat.
Het idee is wat abstract misschien maar het lijkt mij mogelijk. Probleem is dat ik zelf geen flauw idee heb hoe dit te programmeren en de electronica uit te werken. Hebben jullie misschien ideeën?