Hay,
Ik heb mijn vraag uitgeschreven:
[attachment=19191:WP_20150707_10_34_10_Pro.jpg
b.v.d.!:)
wanneer misschien wel geldt\(f(x_1, x_2,x_3,x_4) = B\)
Hoe kan het dat je maar één element invult in een formule, en daar vervolgens een complete verzameling uit krijgt?
Shadow schreef:
OK, ik snap het voorbeeld, maar even voor de zekerheid: stel je hebt f:S->P(S) gegeven door f(x)=x2?
Shadow schreef:
2)
Ik vind die verzameling B een beetje vreemd. B bestaat uit de elementen in A, die geen deelverzameling zijn van A?
Shadow schreef:
3)
Waarom staat er:
T=f(a)
en niet:
f(A)=T?
Of anders f(a) is een element in T?
Shadow schreef:
Bedoelen ze dan met f(a) de complete functie, oftewel het domein, het codomein en de grafiek?
Shadow schreef: En hadden ze niet evengoed kunnen schrijven {a} is een element van f(a)?
Math-E-Mad-X schreef: Nee, de functie\(f(x) = x^2\)is een functie van S naar S, want\(x^2\)is geen deelverzameling, maar een element van S
Je zou wel de functie\(f(x) = \{x^2\}\)Kunnen definieren. In dat geval wordt ieder element x afgebeeld op een deelverzameling van S die precies één element bevat. Dat element is dan het getal\(x^2\)
Math-E-Mad-X schreef:
Nee B bestaat uit de elementen x van A die niet in f(x) zitten.
Bijvoorbeeld, A = {1,2,3,4}
f(1) = {1,2,3}
f(2) = {2}
f(3)= {2,3}
f(4) = {5}
In dit geval geldt:\(1 \in f(1),\quad 2 \in f(2)\)en\(3 \in f(3)\), maar er geldt niet\(4 \in f(4)\)
Dus we hebben: B = {1,2,3}
Shadow schreef: Wat zou je x2 van P(S) wel kunnen noemen? Een element van een element? Of is daar geen term voor?
Shadow schreef: Huh?, ik zou dan denken dat B = {4}...
Shadow schreef: Btw, in het geval dat het codomein (dat je niet expliciet hebt vermeld) de machtsverzameling van A is, geldt toch dat f(4) niet gedefinieerd is?
Shadow schreef:
En klopt het dat B (zowel in jouw voorbeeld als in mijn voorbeeld) de lege verzameling is,
Shadow schreef:
Kun je het ook zo verwoorden:
B bestaat uit de elementen x van A, die geen element zijn in de deelverzamelingen deelverzameling van A, waarop x wordt afgebeeld?
Shadow schreef:
Als het klopt dat dit een lege verzameling is, is het dan zo dat voor dit bewijs [in zijn algemeenheid] gewoon een verzameling gevonden moet worden, waarvoor geen x te vinden is?
Shadow schreef:
Zou je dan ook niet kunnen zeggen:
C= {x in A: x<2 en x>3}
In het geval van een surjectie kom je hier ook uit op een tegenspraak.
Math-E-Mad-X schreef: Huh? Deze redenering snap ik niet. Als het beeld van f de machtsverzameling van A is, dan wil dat zeggen dat f(4) een deelverzameling van A is. Ik snap niet hoe je er bij komt dat f(4) niet gedefinieerd zou zijn.
Bovendien geeft mijn voorbeeld heb ik f expliciet zodanig gekozen dat f(4) de verzameling {5} is. Dan is f(4) dus juist wel gedefinieerd.
Nee, de lege verzameling is de unieke verzameling met 0 elementen. B is {4} dus B bevat juist wel een element, namelijk het getal 4.
Math-E-Mad-X schreef:
Het gaat erom dat je onafhankelijk van welke f je kiest, je altijd een deelverzameling S van A kan vinden zodanig dat er geen enkele x is waarvoor geldt f(x) = S