Moderator: physicalattraction
Mijn idee ging uit van het doorgeven van de impuls en niet van de stoot van onderaf en niet van een statisch verhaal.Anton_v_U schreef: Je vergist je in de richting: hij wil vastdraaien als hij een verticaal omhoog wordt geduwd.
Anton_v_U schreef:
Inderdaad is het een simplificatie de trilling als een zuivere "heen en weer" beweging te beschouwen. De centrifugale kracht zal de bel net zoveel omlaag duwen als omhoog tenzij je de gewoonte hebt om loopings te maken met je fiets.
Ruud1234 schreef: Die sinusvormige strillingen zullen het uiteinde van de schroefdraad verder op en neer laten trillen, dan dicht bij de balk.
Hierdoor ontstaat een kracht naar buiten.
Dat lijkt mij in bijna elk fysisch probleem het minst bevredigend antwoord.Is het nu wel of niet zo dat een vast gedraaide moer een lagere entropie heeft dan eentje die los getrild is? Mij lijkt toch van wel. Dan is de tweede hoofdwet van de thermodynamica toch de oorzaak dat dit gebeurt?
Het hele concept entropie is alleen van toepassing op systemen die zich statistish gedragen. Daar is in dit geval geen sprake van. In wezen zijn er maar 2 onderdelen (namelijk de bel en de houder), dus er is van een veel-deeltjessysteem geen enkele sprake.descheleschilder schreef: Is het nu wel of niet zo dat een vast gedraaide moer een lagere entropie heeft dan eentje die los getrild is? Mij lijkt toch van wel. Dan is de tweede hoofdwet van de thermodynamica toch de oorzaak dat dit gebeurt?
Goede informatie!Deupie schreef: Ik ga er vanuit dat het metrisch schroefdraad betreft. Dat geef je helaas niet aan.
De tophoek van metrisch schroefdraad is 60 graden en heeft zelf remmende eigenschappen. Hetzelfde geldt ook voor studs volgens ASME B1.1.
Withword draad en trapeziumdraad zijn niet zelfremmend omdat de tophoek 55 graden is.
Een aantal antwoorden op je vraag:
1. Wrijvingsweerstand is verminderd tussen het schroefdraad. Daardoor kan schroefdraad los gaan zitten.
2. Ontwerpfout. De combinatie tussen het boutmateriaal en het ingeklemde materiaal is niet optimaal. Het ingeklemde materiaal kan onder de kracht van de schroefdraad, na een langere tijd, wegvloeien waardoor de boutverbinding los gaat zitten. Zeer bekend probleem bij kunststof met stalen bouten.
3. Als het boutgat te groot is ten opzichte van de bout dan zou een sluitring gebruikt moeten worden.
4. Tijdens montage wordt de kracht in de bout gebracht. Door relaxatie van de bout, verminderd de kracht in de bout.
5. Een omgeving waar veel trillingen in de boutverbinding voorkomt, kan de boutverbinding los raken.
6. Montage fout. In een flensverbinding zitten meerdere bouten. De goede montage methode is de boutverbinding kruisend vast te draaien in drie stappen. Handvast, halve boutkracht, volle boutkracht. Kruisend is de tegenover liggende bout als volgende te nemen om te monteren, daarna 90 graden verder de volgende bout vastzetten.
sytzeflieghen schreef:.. In de huidige tijd wordt deze techniek naar mijn mening nergens meer toegepast. Misschien vanwege betere materialen en/of een betere passing?