Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Back2Basics
Artikelen: 0

Re: Luchtdruk in station Delft

Michel Uphoff schreef:  
Als de deur een tikkie verder gedraaid is niet meer.
Welke kant op?
Het lijkt mij dat de deur met de klok mee draaide.
jkien
Moderator

Jan van de Velde schreef: Vanwaar deze vraag?:

Omdat ik zelf al moe word van het oppompen van een fietsband. Bij de metingen verbaasde het me dat het hele luchtvolume van het station, dat gigantisch is, die drukverandering van ongeveer 0.5 mbar in een halve minuut ondergaat. Elke trein zal die arbeid voelen. Een vertrekkende trein heeft er extra elektriciteit voor nodig, en een aankomende trein die regeneratief remt kan minder elektriciteit terugleveren.

Jan van de Velde
Moderator

Ah zo, ik vroeg me af of je om een of andere reden het hele station onder een constante overdruk wilde gaan zetten....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Olof Bosma
Moderator

Het viel mij op (tamelijk lang geleden) dat wanneer je in Londen een metrostation in gaat met de roltrap je meteen voelt of er een trein aankomt of weggaat.
Wind tegen: hij nadert, wind mee hij gaat weg. Nou reden ze daar vast veel langzamer dan 140 km/u maar kennelijk gaf dat daar geen last.
Het ontstaat dus wanneer het aantal vertrekkende treinen ongelijk is aan het aantal aankomende treinen.
Met kleine aanpassingen in de dienstregeling kan dat verschil wellicht op maximaal 1 worden gehouden. Als je dan een windtunnel naar buiten bouwt die dat verschil kan bij blazen of zuigen zou je er van af zijn.
Het hoeft nog niet eens veel extra energie te kosten, want dat verdien je weer terug bij het energieverbruik van de treinen.
dat wel natuurlijk
Benm

Bij metrostations merk je het zeker, ik vermoed dat dat komt omdat de tunnels niet veel groter zijn dan de metro zelf en die treinstellen min of meer als een zuiger fungeren. Het verschilt ook per stelsel - het staat me bij dat in boedapest een enorme windvlaag langs het perron 'aankondigde' dat er een metro aankwam. Iets soortgelijks zal in delft ook wel spelen.

Problemen met deuren en dergelijke ontstaan daar niet, maar dat komt denk ik omdat er in de meeste stations domweg geen deuren zitten, slechts een grote opening met een (rol)trap. Bovendien zijn die metrostations meestal behoorlijk diep ondergronds zodat er sowieso overdruk (t.o.v. de ingang op straatnivo) heerst in de tunnels en perrons.
Victory through technology
jkien
Moderator

In bericht #1 was er bij de doorrijdende treinen bovenop de langzame drukpuls een plotselinge snelle drukwisseling zichtbaar. Voor de draaideuren in de hal van station Delft was die snelle drukwisseling onbelangrijk omdat hij slechts binnen een paar meter afstand van de trein optreedt. Toch was ik benieuwd hoe groot de amplitude ervan kan worden. Beter dan in Delft is dat te bepalen op een station waar alle intercity's snel doorrijden, direct langs het perron, zoals Barendrecht. Daar heb ik van een aantal passerende treinen de luchtdruk gemeten, met de druksensor (smartphone) op ongeveer 1 meter opzij van de trein. De eerste snelle piek markeert het passeren van de kop van de trein, de tweede het passeren van de staart. De druk schiet bij het passeren van de kop van de trein ruim 1 mbar omhoog, en bij het passeren van de staart soms 2 of 3 mbar omlaag. Het punt met de laagste druk zal het centrum van een luchtwervel zijn. 

Combi1
Combi1 599 keer bekeken
k = kop van trein passeert, s = staart passeert. De snelheid is 100 km/h; de treinlengtes verschillen.    

Als de deur een tikkie verder gedraaid is niet meer.
Welke kant op?   Het lijkt mij dat de deur met de klok mee draaide.
Dan zouden argeloze gebruikers hun neus stoten. In landen waar het verkeer rechts rijdt, zoals bij ons, draaien draaideuren tegen de klok in. [1]
Benm

Tikkie meer cq tikkie minder/meer was daar inderdaad wat arbitrair.

Je neus stoten zal je niet zo snel, kwestie van met de meute meelopen. Roltrappen hebben dezelfde issue, hier moet je meestal de rechter hebben, in linksrijdende landen meestal de rechter. Normaliter geen probleem, tenzij er niemand is, je de verkeerde neemt, denkt dat deze defect is en naar boven loopt, op welk moment de roltrap inschakelt en je het opeens op een rennen (of retourtje) moet zetten ;)
Curious Luke

Jan van de Velde schreef: dit zou dan zo'n draaideur zijn? 
https://twitter.com/ErikHVNL/status/571686362455400449/photo/1
Afbeeldingdraaideur.JPG

net of ze er al een vleugel uit verwijderd hebben? Ik zie er maar twee onder een hoek van ca 120° lijkt het, en je zou er toch drie verwachten? 

hier nog eentje, staan er hier twee achter elkaar??

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/03/02/ondergronds-spoortunnel-delft-kampt-met-problemen/
AfbeeldingIMG_1642-480x320.jpg

dat zijn dus draaideuren met twee vleugels in elkaars verlengde, en dan zo te zien twee draaideuren achter elkaar met een soort van sluis ertussen

Die met 2 achter elkaar staat / stond tussen perron en fietsenstalling (Is eruit geweest, terug geweest, en misschien weer weg?). Daar wait het altijd vrij stevig, of er nu treinen aankomen of niet. (Misschien vind iemand het nog 's leuk daar de windsnelheid te meten...)

Benm

Wat zou die wind veroorzaken als er geen treinen rijden?

Over-ijverige ventillatie, of iets natuurlijks als de wind die gewoon een tunnel in blaast, of wat anders?
jkien
Moderator

Na een jaar studeren is er bij Prorail een oplossing 'in zicht' die minstens 3 miljoen euro gaat kosten. 1.

Over de oorzaak zegt Prorail:  De zogenaamde tourniquetdeuren in de dichte gevel van de stationshal zijn multifunctioneel: ze verschaffen toegang, zorgen voor een tochtvrij station en dienen als vluchtdeuren in het geval van een calamiteit. Als er flinke kracht op de deuren wordt uitgeoefend komen ze in een vaanstand te staan zodat mensen gemakkelijk naar buiten kunnen stromen. Dat is precies wat er gebeurde toen de luchtdruk in de stationshal te hoog werd.

De oplossing van Prorail bestaat eruit dat de draaideuren hun vluchtdeurfunctie verliezen, en dat er een groot aantal kattenluikjes in de gevel wordt aangebracht.

Vreemd dat ze de draaideuren niet gewoon verstevigen met een metalen beugel op de draaivleugels die het omklappen voorkomt, dat lijkt me goedkoper dan 3 miljoen euro. Dan zijn de kattenluikjes in de gevel niet meer nodig.

Het zou leuk zijn als ze bekend maken bij welke drukverandering de kattenluikjes opengaan, dan kunnen we voorspellen bij welke windkracht er een klapperconcert in het station gaat klinken. 2
Benm

Het is me het project wel!

Dat men draaideuren niet als nooduitgang wil gebruiken is ergens wel logisch, die functioneren niet als er plotseling een grote stroom mensen snel naar buiten wil, tenzij ze lamellen hebben die uit 2 delen bestaan die opgevouwen kunnen worden. Nadeel is dat vrijwel niemand weet hoe dat opvouwen precies werkt en het in een noodsituatie tot verdrukking komt.

Terug naar “Natuurkunde”