vincentcius
Artikelen: 0

compressor van koelkast

Beste mede experimenteurs.Ik had op internet gezien dat je van een oude koelkast motor een goede compressor kan maken en tevens een vacuum.Een tijdje geleden had ik er dus een langs de weg zien staan en er uit gesloopt.Na de bedrading te hebben veranderd werkte het apperaat primma hij blies en zoog goed vacuum.Ik had het apperaat eigenlijk gemaakt om mijn scheikunde proefjes vacuum te kunnen zuigen ,het apperaat deed het prima sterke vacuum.Omdat ik ook las op internet dat de olie die er inzit voor de carter eigenlijk alleen bedoeld is voor het gesloten system en niet als er lucht bij kan komen zoals bij mij nu.Dus keek voor speciale compressor olie .Maar ik zag al snel dat de olie die er zat veel dunner was en vloeibaarder dan de olie special voor compressoren..Nu dacht ik het zal wel goed zijn, maar het apperaat zuigt veel minder vacuum dan eerst, een stuk minder sterk blazen doet I nog wel goed.Nou denk ik dat het komt door de dikkere olie .Ik kan niks anders bedenken.Heeft iemand hier ervaring mee   of  een oplossing? (misch dunnere olie) als het daar aan ligt.Vrg vincent
Bijlagen
IMG_0294
IMG_0294 5408 keer bekeken
IMG_0293
IMG_0293 5408 keer bekeken
IMG_0292
IMG_0292 5408 keer bekeken
Benm

Re: compressor van koelkast

Een echte oplossing is er niet voor, dit soort compressors zijn gemaakt voor een gesloten systeem waarbij de olie er aan de hoge druk kant uit komt, en vanaf daar weer terug kan vloeien.

Vermoeddelijk is een flink deel van de oorspronkelijke olie er inmiddels uitgeblazen en zal de compressor vastlopen als je deze blijft gebruiken.

Let ook een beetje op wat je doet met de uitgeblazen lucht: voor een proefje kan het wel, maar ga het niet inademen of iets dergelijks, smeermiddel is niet bepaald gezond.
Victory through technology
Thionyl

@Vincentius. Ja experimenteren is leuk, maar vraag me dan af hoe je die compressor hebt verwijderd. Heb je alle koperen leidingen goed afgeklemd ivm de koelstof, of gewoon weg laten blazen de lucht in? 
Maar een "sterk" vacuum is wel een vreemde uitdrukking. Heb je ooit wel eens die uiteindelijke (onder)druk gemeten? Daarnaast voor wat voor scheikunde proefjes wil je dat ding dan gaan gebruiken? 

En Benm, mijn (ex) fietsenmaker heeft (eh had)  andere ervaringen met de levensduur ervan als bandenopblazer.
LiA
vincentcius

hoi. Ja er zat inderdaad niet veel olie meer in toen ik het eruit haalde. Misch 220 ml of zo maar hij deed het wel een stuk beter met het vacuum .Maar ik weet ook niet hoeveel olie er eigenlijk in zou moeten hoor  .Mischien zit er wel te veel in nu.Ja beste thionyl ik heb de koperen buisjes in een goed geventileerde ruimte stuk geknipt  ,en ben maar een poosje met ingehouden adem weggegaan .Ik las dat de gassen tegenwoordig niet meer zo schadelijk voor mileu zijn als vroeger, maar dat terzijde het is gebeurd.Maar toch vraag ik me dus af, als ik de olie vervang voor bv hele dunne olie bv lampen olie of zo  I het weer een stuk beter zou gaan doen ?Hoewel dit misch wel weer stuk slechter is voor de rubbers en zo. pff had hem gewoon zo moeten laten, maar dacht ik maak hem dubbel nuttig en maak er ook een compressor van.Het vacuum gebruik ik tr voor wat destilatie rek en strek oefeningen hoor .Dan gaat het een stuk sneller :lol: gr vin
Benm

Levensduur is lastig te voorspellen, maar ik neem aan dat bij het opblazen van de banden de compressor alleen ingeschakeld werd tijdens het opblazen. Dat is een heel andere belasting dan continu laten lopen als afzuigpomp of iets dergelijks.

Overigens vind ik het vrij onzinnig om een koelkast-compressor ergens uit te slopen, er vervolgens zelf een slang, nippel etc aan te zetten terwijl je voor een paar tientjes een compressor koopt die geen smeringsprobleem heeft, met een manometer eraan etc. Het is een beetje als een autoband oppompen met een fietspomp: dat kan, maar handig is anders ;)
dannypje

Ik heb een gelijkaardig dingetje al ettelijke jaren in gebruik voor het oppompen van fietsbanden. Natuurlijk draait ie dus niet dagelijks en ook niet erg lang tijdens gebruik. Ik heb de zaak gelaten zoals ze was ivm. olie, maar merk wel dat er telkens ook wat olie uitgeblazen wordt samen met de lucht.
Ik maak me daar echter niet te druk over. Als hij vastloopt is er niet veel verloren, maar ondertussen moet ik alvast mijn armspieren niet te veel vermoeien :)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Benm

Wat werkt dat werkt ;) Overigens vraag ik me af of die olie geen kwaad kan voor het rubber van de banden, maar daar zul je inmiddels wel achter zijn.

Voor mensen die van plan zijn het te gaan bouwen zou ik het toch afraden: veel werk, kans dat het snel stuk gaat, en wellicht ook niet onbelangrijk: demontage van compressors gebeurd meestal op zodanige wijze dat het koelmiddel uiteindelijk ontsnapt. Ongevaarlijk gas voor degene die het laat ontsnappen, maar meestal niet bijster ozonlaag-vriendelijk.
Olof Bosma
Moderator

Ik heb zo'n compressor jarenlang gebruikt voor het vacuüm zuigen van een lichttafel. Nooit olie bij gegooid, alleen een doekje om de luchtuitgang om wat oliedruppeltjes op te vangen (het was niet veel). De compressor heeft het langer uitgehouden dan de lichttafel.
dat wel natuurlijk
Pinokkio
Pluimdrager

vincentcius schreef: .... als ik de olie vervang voor bv hele dunne olie bv lampen olie of zo ....
Lampenolie is kerosine, geen echte olie dus, en al helemaal geen smeerolie, dus niet gebruiken.

Je kunt compressorolie kopen. Het internet staat er vol mee:
https://www.google.nl/search?q=compressorolie&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=pFbLVfD9CIeuaqr7mcAF
Thionyl

Dat ding als compressor gebruiken is één, maar als vacuumpomp voor dest. rek en strek-oefeningen?????? Scheikunde is geen sportschool. Daarom blijft mijn vraag: Wat voor scheikunde proefjes? Als je daar niet op antwoordt en op een juiste manier, zal er snel een slotje komen (hoop ik)

Daarnaast, een (olie)- vacuumpomp moet altijd beschermd worden met een k-val bij destillatie, anders is het zo ie zo snel einde verhaal voor de pomp. En als je de onderdruk niet weet is het ook een vreemd verhaal.  

@Olof, wat bedoel je met lichttafel? en vacuum. Vertel eens wat er over.

Overigens gebruik ik mijn vacuumpomp voor oa het gieten van polyester en epoxy, bellenvrij maken enz. Is een olie-vrije vacuumpomp en gaat tot ca 10cm Hg. 

@Vincentius, dat de moderne koelkastcompressors wat milieuvriendelijker zijn, qua koelstof,  zegt niets over de jouwe, die jij hebt gesloopt. 
LiA
Olof Bosma
Moderator

Thionyl schreef: @Olof, wat bedoel je met lichttafel? en vacuum. Vertel eens wat er over.

Het is lang geleden en ik weet het niet meer zo goed, maar er is een tijd geweest dat zetwerk en printlay-outs grafisch gemaakt werden.
Daar hadden we een lichttafel voor: TL-buizen met een melkglas erboven (misschien ook nog wel UV-buizen) en dan een deksel die alles luchtdicht afsloot. Er zat een handpomp bij om het geheel vacuum te zuigen voor een optimaal contact.
Dat handpompje was niet zo populair en daar kwam al gauw een koelkastpomp voor in de plaats, met de gedachte dat als die het begeeft (zonder olie toevoer) zien we wel verder.
Maar de koelkastpomp is nooit gesneuveld.
dat wel natuurlijk
Thionyl

Ja lang geleden, toen was die koelkast-compressor een alternatief voor een vacuumpomp. Dus eigenlijk deed je toen hetzelfde als ik, luchtbellen verwijderen om een mooier product te krijgen.
Trouwens heb je daar niet 2 stappen voor nodig met vacuum??  

Maar dat is wat anders dan iemand die wat uitprobeert met vac.dest via zo'n compressor, zonder naar de druk en vandaar naar het kookpunt, te kijken. Feitelijk een idioterie want de olie-componenten zitten dat ook in je product en dus is het geen pure scheikunde meer,maar iets heel anders. Denk ik dan, maar kan het mis hebben.
LiA
Benm

Normaliter komt die olie er aan de hoge druk kant uit, dus niet terecht in hetgeen je onder vacuum wilt houden. Als je de compressor aangesloten laat en uitschakelt sluit ik niet uit dat je wat olie zou kunnen 'terugzuigen' als het vacuum afbouwt. Normaliter heb je natuurlijk wel een val tussen reactiemengsel en pomp, die ook in omgekeerde richting voorkomt dat olie helemaal terug kan lopen in het mengsel.

Of dat 100% effectief is weet ik overigens niet, ik kan me voorstellen dat bij uitschakelen de luchtstroom door de compressor heel plotseling omslaan en de olie als aerosol het best door een paar lege wasflessen heen kan halen.
Thionyl

@Benm, standaard wasflessen zijn, mi, niet echt geschikt voor vacuum. Zijn te hoekig en vaak niet zonder spanningen in het glas. En in die compressor zullen ook wel geen terugslag-ventielen zitten of een ontluchtingskraan. Daarnaast kan dat ding en dus de olie, behoorlijk heet worden, ook niet bevorderlijk voor je vacuum enz. Bedenk maar eens wat er dan kan gebeuren als ie er dan plotseling mee stopt, of minder effectief gaat werken. En een vac.dest. duurt best wel redelijk lang, is toch wat anders als "even" vacuum zuigen om luchtbellen ed te verwijderen. 

Nee niet iets wat ik kan aanraden.  
LiA
Benm

Het is allemaal niet ideaal natuurlijk ;)

En wat die wasflessen betreft: aanbevolen is het inderdaad niet, maar ik ga me niet de illusie maken dat iemand die een koekastcompressor inzet als vacuumpomp wel budget heeft voor degelijke rondbodemkolven, verstevigde slagen, vacuum-vet en dergelijke. Hoe gevaarlijk het is durf ik echter ook niet te zeggen: normaliter neem je altijd voorzorg bij glaswerk onder vacuum (incl barriere tegen wegvliegende glasscherven) maar heb nog nooit glaswerk zien imploderen.

Terug naar “Elektrotechniek”