Hay,
Ik heb een vraag naar aanleiding van de theorie die hier behandeld wordt: http://www.phil.uu.nl/inleidinglogica/2010-2011/propcki11102010.pdf
"De waarheidstafel voor de -> zegt dat A -> B alleen onwaar is als A waar is terwijl B onwaar is. In alle andere gevallen is A -> B waar."
Deze uitkomst is het resultaat van (of, zoals zij zeggen, resulteert in) het ex falso principe. Tot hier heb ik geen problemen met de theorie, maar dan:
"De oorzaak van het meningsverschil over de al dan niet correctheid van deze waarheidstafel is gelegen in de verschillende mogelijke opvattingen over de aard van de implicatie. Veel mensen vinden dat A -> B wil zeggen dat er een causaal verband causaal verband tussen A en B is, zoals in ‘als ik de schakelaar indruk gaat het licht aan’. Ervan uitgaand dat dit een werkelijk causale ‘als. . . dan’ is, is deze uitspraak alleen maar waar als het indrukken van de schakelaar ook werkelijk de oorzaak van het aangaan van het licht is. Als het licht opeens spontaan aanging zou daarmee de uitspraak misschien niet onwaar zijn, maar zeker ook niet waar. Dus als A onwaar is en B waar zou er iets mis gaan —en dat in tegenstelling tot onze waarheidstafel die heel simpel stelt dat A -> B in zo'n geval gewoon waar is."
Hoezo "de uitspraak [zou] misschien niet onwaar zijn, maar zeker ook niet waar"? Er zijn twee (of meer?) interpretaties mogelijk van een causale implicatie:
1: A -> B: A is een oorzaak van B (er zijn meerdere oorzaken mogelijk)
2: A -> B: A is dé oorzaak van B (de enige oorzaak dus)
In het eerste geval, begrijp ik niet waarom de uitspraak ook zeker niet waar zou zijn. Het enige wat je zeker weet, is dat er blijkbaar ook een ándere oorzaak is voor B, of A geen oorzaak is, is nog niet bewezen.
In het tweede geval zou de uitspraak gewoon onjuist zijn.
Dus ik begrijp hun redenatie niet dat de uitspraak mischien onwaar is, maar zeker niet waar.
Bovendien, ervan uitgaand dat hun gedachtegang correct is en de uitspraak inderdaad zeker niet waar is, waarom kunnen we daaruit niet 'gewoon' concluderen dat de uitspraak onwaar is? Ja, ik begrijp dat je dan een andere waarheidstabel krijgt, maar dat is toch geen probleem? Dan zou er gewoon een ander logisch voegteken voor de causale implicatie gekozen worden, met bijbehorende waarheidstabel.
In ieder geval, ik ben nu echt méga door de war en ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen.