vincentcius
Artikelen: 0

Re: compressor van koelkast

ja een bril is wel een vereiste ja
vincentcius

Hoi besten .Ik heb het nog even uitgezocht maar er bestaat dus ook nog verschil in compressor olien van viciositeit .Er zijn er die zeker twee keer zo dun zijn en misch toch beter voor dit typen geschikt zijn .Helaas voor mij hadden ze bij de praxis maar een soort .Ik heb vele handige toepassingen gehoord doormiddel van vacuum ,lijmen is daar ook een van die ik nog zeker ga proberen ,of bv metaal vervormen ,lichtbak had ik nog nooit van gehoord,vriesdrogen van kruiden zou ook kunnen.Maar over het destileren van vacuum en dat het niet goed te doen is zonder metertjes en dergelijke .Laat ik het zo zeggen de eerste keer kan je het gewoon grof destileren ,je moet een goede destilaat eigenlijk toch in een paar keer doen .Je krijgt zo heel snel een hoog percentage alcohol wat je bij de volgende wat nauwkeuriger kan meten zonder vacuum.Over de restjes olie die meekomen met de terug slag ,ik denk dat het minimal is als je vacuum kraan dicht draait al vorens de compressor uit te doen .En bovendien olie blijft drijven op water dus is makkelijk te verwijderen ,en bovendien heb je ook nog de tweede (mogelijk derde destilatie zonder vacuum die filteert).Maar ik moet toegeven het is vervuiling en in het lab is het uit den boze.Ik ga zo en zo dunnere olie er in gooien om te kijken of dat het euvel was, maar die zal ik moeten bestellen ,dus dat horen jullie nog.Ooh Thionyl Over dat slotje als ik niet vertel waar voor ik het gebruik .Ja allemaal patenten he dat kan ik niet zeggen .Als je maar geen slotje op een brug doet want dat is zins kort verboden whaaaaaa.Bedankt voor alle tips ideen van iedereen vrg vincent
Thionyl

Lijkt me dat het enigste patent dat je probeert waar te maken is, dat je niet weet waarmee je bezig bent of wilt gaan beginnen. Je verhaal hierboven bevestigt mijn mening. 

Sorry, I am out.

@Benm, dat imploderen zie je ook niet zonder zeer snelle camera, maar de kooien worden niet voor niets gebruikt. 
LiA
Benm

Haha.. letterlijk gezien heb je daar een punt, al heb ik de restanten van zo'n implosie ook nog nooit gezien, en het geluid ervan niet gehoord.
Victory through technology
Thionyl

Op een andere manier zie ik die restanten wekelijks. De Koperjagers die TV-buizen kapot slaan die bij het afval staan. Maar ook een TL geeft maar een zachte plof. Echter één splinter is genoeg, dus oppassen blijft. 
Leuk is altijd wel, hoewel men weet dat de energie v/e dergelijke implosie zeer beperkt is, er altijd grote waarschuwingsborden staan bij "hoog" vacuum. Hi Hi. Begrijpend lezen versus begrijpend studeren.
Ga nu mijn vacuum destilleren, moet mijn nulpunts-energie wat aanvullen.
LiA
Benm

Naja, dat 'hoog vacuum' verhaal vind ik eigenlijk een beetje onzin. Als je iets evacueert tot zeg 100 mbar (1/10e normale druk) spreek je niet van een hoog vacuum. Als je het evactueert tot 1 mbar wellicht wel, of hoe laag je ook wilt gaan.

Maar voor de potentiele energie beschikbaar voor een implosie maakt het weinig uit: 0.1 bar heeft 90% van de energie van een absoluut vacuum, en is daarmee praktisch even gevaarlijk. Het komt niet zo vaak voor dat iets toevallig wel een druk van 0.1 bar aan kan maar niet van 0.001 of iets dergelijks.

Daargelaten zijn mensen die CRT buizen bruut stuk slaan gewoon dwazen: iedere CRT buis heeft een nippeltje dat je kunt breken om gecontroleerd het vacuum te breken - meestal tussen de contacten aan de kathodezijde. Als je dan met een hamer op de voorkant gaat meppen ben je gewoon een dwaas.
Thionyl

Precies Benm, wou dat ik er toen foto's van had gemaakt. Maar het waren borden met een doodskop, gevaar  enz. Misschien ook wel bedoeld om er svp bij weg te blijven, want het duurde ook wel enige tijd om de apparatuur op echt hoog vacuum te brengen. Weet ook niet meer wat voor pomp er gebruikt werd. In ieder geval geen standaard Leybold. Maar het opsporen van de lekken was best spectaculair, ze gebruikten daar een soort teaser voor (ca 50 kV) 

Maar een briefje met "pas op vacuum" op een exsiccator of zo, is natuurlijk wel op z'n plaats. Maar was ook meestal meer bedoeld voor de bewakers die s'nachts hun rondje maakten op de labo's. 

Wat betreft die TV-buizen, denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt. De gasten die dat doen zijn vaak Oostblok figuren die hier rond rijden in busjes en de hals v/d CRT-buis kapot slaan, dus niet de voorkant, om de koperspoelen te pakken te krijgen en dat zo snel mogelijk.  Die zoeken s'avonds niet naar nippels enz. En wat zou het waard zijn? Misschien 1 á 2 Euro? Niet mijn hobby. Maar ok, vandaar dat ik weet hoe het klinkt enz. 
Trouwens koelkasten zijn ook niet veilig voor ze en denk ook maar niet dat ze daar voorzichtig mee om gaan. 
LiA
Benm

Voor lab-apparatuur die onbeheerd vacuum wordt achtergelaten is een waarschuwing wel verstanding. Niet dat het direct gevaarlijk is, maar als iemand het per ongeluk van een tafel oid af laat vallen volgt er mogelijk een breul en implosie. Dan is het wel handig te weten wat daar de oorzaak van was, zeker gezien iemand gemakkelijk kan denken dat het een explosie was en zich dat afvraagt of er iets gevaarlijks is vrijgekomen oid.

Wat die tv-schermen betreft: Ik heb geen idee wat ze eruit trekken. Het zou kunnen dat ze de buizen breken om en field coils eruit te halen, maar of dat lucratief is? Oud koper doet wellicht 4 euro voor een kilo, maar ik denk niet dat er meer dan 100 gram in zo'n buis zit. Wat dat betreft lijkt het logischer om bijvoorbeeld de flyback eruit te trekken, of te gaan voor apparaten met grote transformators (magnetrons ofzo).
vincentcius

hoi beste mensen .Hier even het vervolg op de dunnere olie .Wel die word niet gehaald, bovendien twijfel ik er ook aan of het echt daar aan ligt.Maar ik had vanmorgen dus het geluk om in mijn plaatselijke kringloop een hele mooie profesionele airbrusher tegen te komen voor bijna voor nop.Toch las ik hier en daar wel dat dunnere olie je machine natuurlijk wel minder weerstand geven dus misch toch betere prestatisch. mischien een puntje voor toekomstige koelkast compressor bouwers. Hier nog even een foto van de airbrusher van de kringloop .vrg Vincent(alleen het barrometertje werkt niet meer maar ja je kan niet alles hebben)
Bijlagen
IMG_0296
IMG_0296 1257 keer bekeken
Benm

Dat ziet er beter uit als iets voor langdurig gebruik :)

En wat de dikte van smeerolie betreft: Dat is niet willekeurig of zo gekozen omdat het het goedkoopste is. De viscositeit is afhankelijk van de temperatuur, en bij een koelkast ligt de (uitgangs)temperatuur in de compressor meestal een aardig eind boven kamertemperatuur. De olie heeft een goede viscositeit in die omstandigheden.

Gebruik je zo'n compressor in een toepassing om lucht rond te pompen dan bereik je niet de temperatuurverhoging die je in een koelkast ziet en is het mogelijk visceuzer dan je zou willen.
vincentcius

hoi benm ja daar heb je wel gelijk in hoor, dat speelt allemaal mee de temperatuur ,maar zag bv ook dat de druk mee speelt, en dat is in een ijskast ook wel van belang denk ik.Toch verbaas ik me er wel altijd over dat ik zo veel energie kwijt ben aan iets wat eigenlijk een formaliteit zou moeten zijn .Net als bv even een uitlaat vervangen van je oude auto dan kom je ook vaak zoo veel andere rottigheid tegen ,dat je spijt heb dat er aan begon en het in gedachten een fluitje van een cent zou moeten zijn .Ik had trouwen misch ook nog wel geluk bij de aankoop van de airbrusher .Er stonden namelijk twee apperaten op elkaar gestapeld.Mijn ging het alleen om de airbrusher dus vraag hoeveel .Waarop de dame zegt 50 euro voor bijde apperaten .Dus ik denk ja wat moet ik er mee misch kan ik het andere apperaat verkopen .Dus ik maar alles gaan testen daarzo (het andere apperaat was een autoklav en dat zijn normal geen goedkope dingen)Nou alles ging branden maar kon het niet goed testen want er moest ged water in dus moest een gokje nemen .Ik zeg maar tegen de dame mag ik een tegenbod doen van 35 euro want een metertje op de airbrush werkt niet en er ontbreken waarsh ook een paar slangetjes .Ze zegt oke .Kom ik thuis ga ik alles nog eens controleren op het internet blijkt dat het helemaal niet bij elkaar hoort.Maar al met al de twee voor 35 dat is alleen al de profesonele airbrush dik waard en misch nog wat winst op de autoklav .Nou ik ga de autoklav nog maar eff testen want hij moet natuurlijk wel helemaal oke zijn .Op hoop van zegen maar ha ha gr vincent
Bijlagen
IMG_0296
IMG_0296 1261 keer bekeken
Benm

Ach, geneugten van garage sales joh!

Als die autoclaaf nog werkt heb je een mooi dealtje, denk dat het apparaat voor meer dan 35 euro te verkopen is.
vincentcius

Ja allen hij werkt wel alleen het bar metertje werkt helaas niet.

Terug naar “Elektrotechniek”