Hay,
Mijn vermoeden is nee, aangezien [ik denk dat] een macht van twee niet als een drievoud geschreven kan worden. Als dit inderdaad de juiste redenatie is, vraag ik me af hoe ik dat kan aantonen?
Ik heb een 'idee', maar dat is meer intuïtief:
- Een drievoud kun je schrijven als 3k (met k een geheel, positief getal), een macht van twee als 2(x2x2...)* (oké, dat is niet zo netjes, maar ik kan even niks beters verzinnen).
- Als we ervan uitgaan dat een macht van twee wel een drievoud kan zijn, dan moeten we een n en een k kunnen vinden waarvoor geldt 2n = 3k. Als k even is, dan kun je daar een twee uithalen ** (ook niet zo'n nette verwoording denk ik, maar ik weet het gewoon niet), en dit kun je blijven herhalen totdat je een oneven getal overhoudt. Als k oneven is, ga direct door naar de volgende stap, waarbij k=k'.
- Je krijgt dan iets in de vorm van: 2x2x...x3k' ***. (met k' het oneven getal dat overblijft waaruit zoveel mogelijk 2'en zijn gehaald - nogmaals, excuses:p). Je ziet nu dus dat 3k' gelijk moet zijn aan een tweedemacht, en dat kan niet want 3k' is oneven en een tweedemacht is even.
Klopt dit? (Zo ja,) wat is een nette/handige/correcte notatie voor *, **, ***?