Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
christofver
Artikelen: 0

fatale meteoroide onderweg?

Beste,

Een vriendin uit mijn drumband heeft een enorme angst ontwikkeleld over de berichten die op internet circuleren dat er een meteoor op ons afkomt die het einde vd wereld zou betekenen. Zou dit kunnen kloppen ? En zoniet is het mogelijk dat ik haar wetenschappelijk kan geruststellen. Vandaar deze vraag gesteld aan jullie :)

Vriendelijke groeten
317070

Re: fatale meteoroide onderweg?

christofver schreef: Zou dit kunnen kloppen ?
1) Ja. Meteorieten worden gezien als een van de grote kanshebbers in de categorie "grote rampen die we mogen verwachten".
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_catastrophic_risk#Non-anthropogenic

2) Maar we hebben wel nog geen weet van een meteoor die op ons zou afkomen. Al die verhalen daarover zijn onzin, spreekwoordelijk geschreven door mensen met alluminium hoedjes.
Hier is een lijst met alle gekende gevaarlijke objecten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Potentially_hazardous_object
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Michel Uphoff
Moderator

Als die angst echt enorm is, lijkt mij dat uitleggen dat het gevaar zeer gering is en er geen kennis is over een fatale meteoriet niet zal helpen. Iemand met een fobie voor spinnen vertellen dat dat over het algemeen onschadelijke en nuttige beestjes zijn helpt ook niet.

Als ze werkelijk overmatige angsten heeft die haar kwaliteit van leven aantasten, kan ze beter professionele hulp zoeken.
Bladerunner

NASA houdt sinds een aantal jaren verschillende brokken steen in de gaten. Het overgrote deel daarvan is te klein om voor een (grote) inslag te zorgen (ze verbranden in de atmosfeer). Soms slipt er eentje door en dan krijg je dit.
Deze meteoor in Rusland in 2013 was een extreem geval in termen van gewonden (voornamelijk door rondvliegend glas als gevolg van de schokgolf), maar nog lang niet het einde der Aarde. Zelfs van deze flinke meteoor kwamen er slechts relatief kleine brokken op de grond terecht. De enige 'kandidaat' voor een echt grote inslag zou de planetoïde Apophis zijn. Eerst werd gedacht dat dit in 2029 zou kunnen gebeuren en later werd dit bijgesteld naar 2036. Maar de actuele kans dat de inslag ook echt zou plaats vinden is kleiner dan 1 op de miljoen.
Verdere berekeningen (die ongetwijfeld weer worden bijgesteld) laten zien dat in 2068 de kans 'iets groter' is namelijk 1 op 149000.
vincentcius

In 2068 ben ik er niet meer .maar het lijkt me op zich toch ook wel zeer spectaculair om mee te maken.Das nog eens een vallende ster.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”