Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
nikaxxxaapje
Artikelen: 0

komt de zon dichter bij de aarde?

veel mensen zeggen dat de aarde dichter bij de zon komt maar integendeel denk ik er anders over.
ik heb al vaker van mensen op deze site gelezen dat over miljarden jaren de zon opzwelt en daardoor te dicht bij de aarde komt.
dan zal de aarde verpulveren door de hitte.
maar ja dat kan je wel denken maar is het ook echt waar?
er is geen enkel bewijs.
dus ga nu niet geloven dat jou geboorteplaats wordt verpulverd en verbrand.
dit kan niet dus ja de aarde blijft bestaan.
ookal denk ik toch dat de zon dichter bij de aarde komt. :?:
zenn

Re: komt de zon dichter bij de aarde?

De zon zal opzwellen tot een rode reus en de aarde vernietigen er zijn genoeg voorbeelden van andere sterren die zo sterven om dan hun leven te eindigen als witte dwerg.

Dat de aarde dichter bij de zon komt kan ik niet met zekerheid bevestigen. 
Michel Uphoff
Moderator

Er is over de omloopbanen van de planeten in de verre toekomst eigenlijk niet veel zinnigs te zeggen. Het probleem is, dat hoe nauwkeurig we ook meten, de meest minuscule afwijkingen over enkele honderden miljoenen jaren kunnen uitgroeien tot enorme afwijkingen. Dus op basis van de huidige gegevens iets over de verre toekomst van de Aardbaan, of welke planeetbaan dan ook, zeggen is eigenlijk onmogelijk.

Dat gezegd hebbend, is het het meest waarschijnlijk dat de Aarde en alle planeten zich in de toekomst van de Zon verwijderen. De Zon zet immers massa om in energie en wordt dus lichter. Naarmate de Zon heter wordt, zal dat massaverlies sneller verlopen. Dat heeft tot gevolg dat de omloopbanen van planeten groter worden.

Ergens in de verre toekomst zal de Zon inderdaad opzwellen tot een rode reus. Dat is een zeer goed begrepen fenomeen, waarvoor het bewijs door de studie van zon-achtige sterren om ons heen zeer ruim voorhanden is.

De vraag is dus of de Zon voldoende uit zal zetten om de Aarde in die wijdere oploopbaan te verslinden. Zoals het er op basis van de huidige kennis uitziet, gebeurt dat. De Aarde verwijdert zich wel van de Zon, maar te weinig en de Zon zwelt op tot ruim voorbij de wijdere Aardbaan. Over 7,6 miljard jaar verdwijnt de Aarde dan in de buitenlagen van de rode reus die de Zon dan geworden is.

Dit alles dus wel onder de mogelijk wat naïeve aanname dat er ondertussen niets catastrofaals met de Aarde of haar omloopbaan gebeurt.

Overigens is het veel vroeger, mogelijk 'al' over een miljard jaar op Aarde zeer onaangenaam door onder andere een toename van de intensiteit van de zonne-energie met 10%. Dan wordt de Aarde een stoomwereld en dat leidt tot een intens broeikaseffect. Overigens zorgt die toename van zonne-energie ervoor dat het op andere planeten, Mars bijvoorbeeld qua temperatuur heel wat aangenamer wordt.
VDammer

De banen van de planeten vergroten door het verlies van massa van de zon.
En ik dacht ergens te hebben gelezen dat men zelfs vastgesteld had dat de banen van de planeten sneller vergroten dan te verklaren is met enkel verlies van zonmassa... Er is dus nog werk aan de winkel. 
lara bijholt

het is nu 22 augustus toen ik dit plaatste ik zie dat vandaag de zon groter is dan de andere dagen komt de zon dichter bij de aarde of heb ik het fout
Michel Uphoff
Moderator

De Zon komt niet dichter bij de Aarde. Wel is het zo, dat de Aarde in een beetje ovale baan om de Zon draait. Zodat in januari de Zon iets groter lijkt, en in juli lijkt ze juist wat kleiner. Maar er is zo weinig verschil dat dat met het blote oog niet te zien is.

Mogelijk zag je de zon wat groter dan je gewend was omdat zij nog dicht bij de horizon stond?

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”