laatst had ik het advies gekregen om de newtonian te kopen maar omdat ik nog moet sparen ben ik verder gaan kijken en op ebay staat een Seben Big Boss te koop. (nieuw) is dat wat? En hoe is hij vergeleken met de newtonian?
Seben Big Boss
1400mm-150-spiegeltelescoop
De dienst van de klant slechts in het volgende van talen: Duits, Engels, Spanje, Italië of het Frans
De perfecte afwerking tot in het kleinste detail en de verbluffende prestatiegegevens maken de 1400mm-150-spiegeltelescoop Seben Big Boss tot het absolute topmodel in de Seben-astronomieserie.
De reusachtige 150mm-spiegeldiameter en de enorme brandpuntsafstand van 1400 mm bieden de ambitieuze gebruiker ongekende mogelijkheden. In combinatie met de catadioptrische bouwwijze van de Seben Big Boss en zijn relatief compacte constructie geniet u enorme voordelen op het gebied van handigheid. Dit zult u met name ondervinden bij het transport en de opstelling van de Seben Big Boss , of tijdens een stormachtige nacht, als u merkt hoe weinig wind hij vangt .
Ver verwijderde objecten die met standaardtelescopen nauwelijks kunnen worden waargenomen, worden met de Seben Big Boss tastbaar dichtbij gebracht. Waarnemingen zijn mogelijk tot een grensmagnitude van 13,8 M (circa 5.650.000 sterren zichtbaar!!!)!
Geniet van de overdachte lichtsterkte en detailresolutie
van de Seben Big Boss!
Astrofotografie, uitbreiding met een motor, gebruik van filters en nog veel meer is op elk ogenblik zonder probleem en snel mogelijk dankzij het uitschuifbaar telescoopdeel van 1,25" (31,7 mm).
Merk op dat Seben-astronomieproducten altijd met een zeer omvangrijk accessoireprogramma worden afgeleverd! Dit toebehoren vormt normaal een niet te onderschatten kostenfactor. Bij ons wordt echter veel toebehoren bijgeleverd zonder meerprijs!
Vanzelfsprekend zijn met behulp van de bijgeleverde omkeerlens ook onvergetelijke aardse waarnemingen met de Seben Big Boss mogelijk. Dieren, vogels en landschappen kunnen zelfs vanaf grote afstand met een ongelooflijke precisie worden geobserveerd.
De extreme prestatiedimensie van de Seben Big Boss brengt u uw leven lang de hemel op aarde.
Feiten die voor zich spreken
· Spiegeldiameter: enorme 150 mm
· Brandpuntsafstand: verbeterde 1400 mm voor scherpe details (catadioptrisch systeem)
· Grensmagnitude: zichtbaar tot 13,8 M (circa 5.650.000 sterren zichtbaar!!!)
· Scheidend vermogen in boogseconden: 0,92
· Openingsverhouding: 1:9
· Oculairs: 1,25" (31,7mm)
· Vergroting: PL 6,5mm/215x, PL 20mm/56x
· Montering: equatoriaal
· Gewicht: 14,00 kg
· Demonteerbaar door uitschuifbaar 1,25"(31,7mm)-oculair: fotografie, motor, filter enz.
Leveringsomvang
1x de 1400mm-150-spiegeltelescoop Seben Big Boss
-> Bovendien krijgt u er van ons geheel gratis de volgende accessoires bij:
1x oculair 1,25 (31,7 mm) PL 6,5mm
1x oculair 1,25 (31,7 mm) PL 20mm
1x omkeerlens 1,5x
1x maanfilter 1,25 (31,7 mm)
1x zoekertelescoop: 6x30
1x montering: EQ3
1x traploos in de hoogte verstelbaar, stabiel aluminium statief
Kleur, onderdelen en design kunnen al naargelang de productie licht variëren.
Hm, ik zat ook al naar die C9.25" te loeren - ik zag vanmiddag enkele zeer geslaagde foto's online die gemaakt waren met dat type. Nu zit ik me toch af te vragen of die goedkopere versie op een iets te fragiele opstelling staat voor het gewicht van de OTA. Zou toch kammer zijn wanneer je zo'n goede scoop koopt en dan merkt dat het ding een uur na staat te zwabberen wanneer je even probeert te focussen. Ik ga nog even een stel reviews napluizen.
Monteringen zijn zeker los verkrijgbaar, ik ben alleen nog even aan het zoeken naar de winkels die ze los hebben. Voor de losse OTA's kun je terecht bij: http://www.ganymedes.nl/Templates/Celestron%20Ota.htm . Dit is op het moment de enige winkel waar ik losse Celestron OTA's kan vinden, misschien zijn er wel meer in west-Europa.
Ha, ik heb er een gevonden voor losse monteringen: http://www.ecliptica.org/merchandise/3_16_...monteringen.htm . Zat keus - een simpel rekensommetje (uitkijken dat de OTA een geschikte interface heeft voor die bepaalde montering) zou uit moeten wijzen of je goedkoper uit kan zijn.