een oktaaf heeft 8 noten;
C d e f g a b C
waarom heeft een oktaaf dan niet 8 halve noten, maar slechts 5?
en dan heb ik het toch wel graag over de europees/amerikaanse muziek.
iemand een idee?
Moderator: Rhiannon
Een toonladder heeft maximaal 12 noten: a a# b c c# d d# e f f# g g# (A)merlijn schreef:een oktaaf heeft 8 noten;
C d e f g a b C
iemand een idee?
Nee, ik denk dat je drie zaken met elkaar verward:maar , weet je dan misschien wie de eerste registratie van dit systeem heeft gedaan, want dan moet hij/zij toch de " onlogische" opbouw van bv de piano hebben bedacht.
Nog terzijde: het majeuroctaaf c d e f g a b C bestaat niet uit vijf halve noten, maar uit 5 hele toonsafstanden en 2 halve toonsafstanden:merlijn schreef:een oktaaf heeft 8 noten;
C d e f g a b C
iemand een idee?
Vergeet je nu niet een belangrijk sleutelfiguur in je verhaal? Namelijk paus gregorius de grote? Zesde eeuw na Christus?AllumaN schreef:....
1. De ontwikkeling van toonschalen. Deze is al vele duizenden jaren gelden begonnen. De eerste pentatoniek vind je al terug in het oude Egypte. Deze toonladders zijn ontstaan op gehoor, dus niet bewust ontworpen.
2. De ontwikkeling van het (westerse) notenschrift. Guido van Arezzo (980 - 1050) ligt aan de basis van ons notatiesysteeem. Deze notatie heeft hij ontwikkeld met kerktoonladders in het achterhoofd. Deze kerktoonladders werden al eeuwen gezongen, dus de intervallen bestonden al (zie natuurlijk punt 1). Arezzo ontwikkelde alleen een notatiemethode van deze intervallen.
...
Vergeet je nu niet een belangrijk sleutelfiguur in je verhaal? Namelijk paus gregorius de grote? Zesde eeuw na Christus?
merlijn schreef:sorry hoor maar een quint is gewoon" de vierde" .
hoe je een toonladder ook indeeld, het zal dus altijd nr 4 zijn.
niets moeilijks aan toch?