Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
leonarda
Artikelen: 0

electromagnetisme in verpleegtehuis?

mijn moeder van 92 jaar heeft reeds 8 jaar een electrische sta-op stoel met afstandsbediening, functioneerde prima. Ma verhuist naar verpleegtehuis..krijgt daar een mobiele huistelefoon (gsm). Opeens gaat zowel  de rollator als het (over de stoel) tafeltje spontaan rijden door de kamer. De àfstandsbediening en de telefoon staan beiden aan dezelfde kant. Hoeveel afstand moet ik tussen beiden bewaren opdat dit verschijnsel ophoudt? of zowiezo de gsm verwijderen, de gewone huistelefoon is afgeschaft door het tehuis! Wie kan mij raad geven?
alvast hartelijk dank, gr Leonarda 
EvilBro

Re: electromagnetisme in verpleegtehuis?

Eerst moet je vaststellen of er daadwerkelijk een verband is tussen de telefoon en de rollator. Is het mogelijk om de telefoon eens een tijdje uit te zetten? Als de rollator dan nog steeds spontaan gaat rijden dan is er iets anders aan de hand.
Bladerunner

De meningen zijn verdeeld over wat de elektromagnetische straling van een GSM kan doen. Maar ik betwijfel het of je met een GSM zaken als een rollator aan de praat krijgt, want zowel de intensiteit als de frequentie zijn totaal anders dan van een afstandsbediening. Doorgaans ligt de frequentie van een gsm ongeveer tweemaal zo hoog als van een afstandsbediening als deze gebruik maakt van een hoge RF frequentie. Maakt de afstandsbediening gebruik van IR dan is het verschil nog groter en ligt de gsm ver buiten het bereik van de rollator.

Je kunt makkelijk testen of de afstandsbediening gebruik maakt van IR of RF. Als de rollator namelijk alleen reageert als je de afstandsbediening er direct op richt is het IR en werkt het onder alle omstandigheden dan is het RF.

Er zijn echter afstandsbedieningen waar je zelf de frequentie op kan instellen en sommige daarvan komen in de buurt van die van een gsm, maar bij een vaste frequentie is het verschil te groot om de rollator te kunnen beïnvloeden.
EvilBro schreef: Eerst moet je vaststellen of er daadwerkelijk een verband is tussen de telefoon en de rollator. Is het mogelijk om de telefoon eens een tijdje uit te zetten? Als de rollator dan nog steeds spontaan gaat rijden dan is er iets anders aan de hand.
Ook als een telefoon 'uit' staat is er straling, zij het bijzonder laag.
317070

leonarda schreef:Ma verhuist naar verpleegtehuis..krijgt daar een mobiele huistelefoon (gsm).
Krijgt ze een GSM, of eerder een DECT-telefoon? https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Enhanced_Cordless_Telecommunications

Een DECT-telefoon heeft een soort van basisstation waar je hem kunt in stoppen, en werkt enkel tot op een paar honderd meter van dat station.

Moest je eens de type-nummers / merken van de toestellen doorgeven, dan zoek ik het wel even op of het door de toestellen kan veroorzaakt worden of niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
EvilBro

Ook als een telefoon 'uit' staat is er straling, zij het bijzonder laag.
Bron? Als ik de batterij uit mijn telefoon trek dan zendt hij echt niks meer uit hoor...
Olof Bosma
Moderator

Het is heel goed mogelijk dat de telefoon andere apparatuur beïnvloedt, los van de frequentie van de telefoon. Vermoedelijk vindt er laagfrequent detectie plaats direct in de rollator en de stoel, buiten de afstandsbediening om. In dat geval is het dus van belang de telefoon bij de stoel en rollator weg te houden.
dat wel natuurlijk
physicalattraction
Moderator

Opmerking moderator

Deze topic gaat over het mogelijke beïnvloeden van elektronische apparatuur door een telefoon. Alle off topic discussie is verwijderd. Graag on topic blijven!
Bladerunner

EvilBro schreef: Bron? Als ik de batterij uit mijn telefoon trek dan zendt hij echt niks meer uit hoor...
Daarom staat "uit" ook tussen aanhalingstekens. Met 'uit' bedoel ik dus als in de meeste handleidingen beschreven. Dat is iets anders dan de batterijen verwijderen. Maar normaal gesproken doet niemand dat en bij een iPhone is dat zelfs bijzonder lastig voor de normale gebruiker.
leonarda

Beste allemaal, hartelijk dank voor jullie tips...hier is het mogelijke antwoord: STATISCHE ELECTRICITEIT

De vloeren worden hoogglanzend gehouden met was en elke dag droog schoongewreven...dus ga ik eerst hiervan uit en misschien in de winter een luchtbevochtiger plaatsen.

vriendelijke groet,

Leonarda

Terug naar “Natuurkunde”