Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
slvdndri
Artikelen: 0

shear rate bepalen

Hallo!

Ik moet een experiment opstarten om de shear stress op verschillende micro-organismen te testen om zo te kijken of de ene geëlimineerd kunnen worden (AOB vs NOB in een watzuiveringssysteem). Nu wil ik dit dus testen door een reactor te lopen en dan steeds de roersnelheid te verhogen en telksen stalen hiervan te nemen. Op deze stalen kan ik dan activiteitsmetingen doen. Dat zijn de ruwe plannen. Het probleem is echter dat ik een goede formule wil vinden om de shear rate te bepalen in  functie van de roersnelheid. In volgend artikel (http://www.massey.ac.nz/~ychisti/ShearRate.pdf) kwam ik deze formule voor shear rate tegen voor een Newtoniaanse vloeistof (water dus): gamma = ((1/u)*(P/V))^(1/2). Ik weet dat het vermogen van mijn stirrer 75 W is, en ik zou met een volume van 1 liter werken, dus dan kan ik de shear rate bepalen. De stirrer die ik gebruik <a>(http://www.sigmaaldrich.com/catalog/pro ... &region=BE)</a> heeft een vermogen van 75 W en gaat van 40 tot 1200 rpm. Nu zou ik echter graag weten hoe ik het vermogen in functie van de rpm kan weten? Mag ik veronderstellen dat dit lineair is (bvb als ik 580 rpm gebruik, heb ik 37,5 W nodig??). Misschien maak ik het erg ingewikkeld, maar ik zou dit graag weten omdat ik anders die formule foor de shear rate niet kan toepassen. Dank bij voorbaat.
Pinokkio
Pluimdrager

Re: shear rate bepalen

Ik begrijp niet echt wat je van plan bent, en heb het artikel nog niet gelezen, maar ....
De stirrer die ik gebruik heeft een vermogen van 75 W en gaat van 40 tot 1200 rpm. Nu zou ik echter graag weten hoe ik het vermogen in functie van de rpm kan weten? Mag ik veronderstellen dat dit lineair is (bvb als ik 580 rpm gebruik, heb ik 37,5 W nodig??).
Nee.

Hoeveel vermogen een electromotor gebruikt hangt af van de daadwerkelijke belasting van de motor. In jouw geval hangt dat niet alleen af van het toerental, maar ook de grootte en type van de roerder, de viscositeit van de vloeistof, de diameter van de tank, et cetera.

Je zou een Ampèremeter kunnen gebruiken om te bepalen hoeveel Ampère de motor tijdens elke proef gebruikt. Met het voltage van de motor kun je dan het opgenomen electrisch vermogen van de motor berekenen. Maar dat is niet hetzelfde als het asvermogen van de motor. Om het asvermogen te berekenen uit dat electrisch vermogen moet je ook het rendement van de motor weten.
jkien
Moderator

slvdndri schreef:Ik moet een experiment opstarten om de shear stress op verschillende micro-organismen te testen

Degene in wiens opdracht je de invloed van shear stress moet onderzoeken zal als het goed is niet accepteren dat je de verkeerde opstelling gebruikt. De invloed van shear stress kun je meten tussen twee cilinders. Niet in een stirrer.

viscometer
viscometer 492 keer bekeken
Marko

In het Nederlands overigens afschuifsnelheid en afschuifspanning :).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Natuurkunde”