Jo3
Artikelen: 0

Bij welke voedingsspanning kan een HEF een 1mA LED aansturen?

Ik heb wat moeite met deze vraag, zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Stel dat je een LED zou hebben die aan 1 mA voldoende heeft.

Bij welke voedingsspanning kan een HEF dan de LED direct aansturen?

Dit is de Data Sheet die gebruikt wordt om de vraag te beantwoorden:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet_addendum/familyhef4000specification.pdf

Hartelijk Dank.
317070

Re: Bij welke voedingsspanning kan een HEF een 1mA LED aansturen?

Jo3 schreef: Bij welke voedingsspanning kan een HEF dan de LED direct aansturen?
Nooit. Een LED heeft stroom-aansturing nodig, geen spanningsaansturing.
Maar zolang je drempelspanning van je LED kleiner is dan de spanning van je circuit, kun je met een simpele weerstand de ene in de andere omzetten.
http://led.linear1.org/1led.wiz
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Benm

Eerlijkgezegd ben ik het daar niet geheel mee eens. HEF40xx is een cmos serie in relatief weinig stroom kan sourcen, en bij een voedingsspanning van 5 volt direct leds kan aansturen (wellicht iets hoger voor blauwe of witte leds). Je kunt dus gerust een led plaatsen tussen een uitgang en massa.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is de dissipatie in de chip, als je alle uitgangen van iets als een ripple counter van een led naar ground voorziet, zonder weerstand, zou het kunnen oververhitten, zeker bij voltages hoger dan 5 volt.

Let wel: dit geldt alleen voor originele cmos componenten, niet voor TTL equivalenten als de 74HCT40xx componenten die pin-compatible zijn met de corresponderende 40xx serie, maar wel de volle mep stroom kunnen sourcen (en vooral sinken) die je van TTL mag verwachten.
Victory through technology
Jo3

Bedankt voor de reacties, het heeft me erg geholpen! Nog 1 mini-vraagje... ik moet een kookwekker blokschema maken, nu moet ik een componentenlijst maken maar ik weet niet hoe ik de invoer moet benamen (Start, waarde omhoog en waarde omlaag). Ik heb al:

-Display
-Teller
-Weerstand
-LED
-Speaker/beeper
Benm

Ik weet niet hoe je het wilt bouwen, maar een paar druktoetsen lijken me de logische keuze.
Jo3

Benm schreef: Ik weet niet hoe je het wilt bouwen, maar een paar druktoetsen lijken me de logische keuze.
Ik moet het als practicum voor school bouwen, nu moet ik een blokschema tekenen voor de kookwekker:

"De kookwekker heeft een vaste instelling in seconden. De wekker kan alleen aftellen. Voordat er op

de startknop wordt gedrukt, kan de gebruiker de starttijd van 1 tot en met 60 seconden vrij in stellen.

Nadat de startknop is ingedrukt, begint de wekker met aftellen. Het is dan ook niet meer mogelijk de

starttijd in te stellen of de wekker te stoppen . Er kan ook maar éénmaal op de startknop worden

gedrukt, herhaald drukken op de startknop heeft geen zin.

Nadat de wekker de stand 00 heeft bereikt, geeft de beeper een geluidsignaal af en begint de led te

branden. De wekker blijft dan ook wachten in deze stand."

Weet jij wat een blokschema inhoud? Is dit hetzelfde als een netwerkschema?
Jo3

Komt dit in de richting?
Bijlagen
20150915133414652
20150915133414652 1112 keer bekeken
317070

Ik denk dat ze op zoek zijn naar een UML toestand diagram. Zoiets:
Afbeelding

-Alanis Morisette-
Jo3

317070 schreef: Ik denk dat ze op zoek zijn naar een UML toestand diagram. Zoiets:
Afbeelding
Aha. Dit is nog iets te ingewikkeld voor mij.. (mijn opleiding is net een week begonnen 1e jaars). Ik moet zometeen de boel na laten kijken dus dan zal ik het oordeel krijgen, als dit inderdaad het geval is heb ik nog heel wat uitleg nodig :shock: Bedankt voor de hulp 31707 en Benm.
317070

Benm schreef: Je kunt dus gerust een led plaatsen tussen een uitgang en massa.
Misschien dat je ervaring hebt met de chip zelf, maar volgens de datasheet ga je dan voorbij de maximum ratings, lijkt mij.

-Alanis Morisette-
Benm

In de praktijk werkt het, heb het de nodige keren gedaan en er gaat niets (op korte termijn iig) kapot.

Of je over de abs max heen gaat is lastig te zeggen: formele spec is 10 mA per output (sink of source), maar die leveren geen 10 mA als je een led tussen output en ground zet. Je zou het kunnen nameten voor jouw specifieke chip, maar bij ouderwetse cmos staan me waarden van ca 5 mA (sink) en ca 1 mA (source) bij.
dannypje

Jo3 schreef: Komt dit in de richting?

Als jij in het eerste jaar/eerste week zit, dan denk ik dat dit wel kan aanvaard worden als blokschema. Maar als je met 'Bron' de voeding bedoelt, die zou ik dan weglaten. Tenzij er iets speciaals met de voeding is, wordt die meestal niet vermeld op een blokschema (iedereen weet dat je stroom nodig hebt om iets te doen werken ;-).
Wat ik wel extra zou vermelden is de klok (oscillator) waarmee je de teller gaat aansturen. Want tenzij je ergens een 1Hz frequentie mag aftakken van een signaalgenerator of zo, zul je daar toch ook nog het nodige werk mee hebben om die teller seconden te laten tellen.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Jo3

Als jij in het eerste jaar/eerste week zit, dan denk ik dat dit wel kan aanvaard worden als blokschema. Maar als je met 'Bron' de voeding bedoelt, die zou ik dan weglaten. Tenzij er iets speciaals met de voeding is, wordt die meestal niet vermeld op een blokschema (iedereen weet dat je stroom nodig hebt om iets te doen werken ;-).

Wat ik wel extra zou vermelden is de klok (oscillator) waarmee je de teller gaat aansturen. Want tenzij je ergens een 1Hz frequentie mag aftakken van een signaalgenerator of zo, zul je daar toch ook nog het nodige werk mee hebben om die teller seconden te laten tellen.

Dat is ingeveer precies wat mijn docent zei toen ik het liet zien :) toch bedankt voor de reactie

Terug naar “Elektrotechniek”